Bloggen

~ senaste från Crevi Retorik ~

Såg du debatten den 11 september mellan Trump och Harris? Jag har analyserat och samlat de bästa tipsen till dig så du blir medveten om retorikens does and donts.

Debatter och presentationer påverkas av många faktorer t. ex vad man vill uppnå; målet, målgruppen, kontext, situation, behov och örväntningar - dessa faktorer spelar även in i dina debatter och presentationer.

harrisvstrump

Does

  • Spelregler: Moderatorerna gick tydligt igenom reglerna för debatten: 2 minuters taltid, hur mikrofonen fungerar och att lokalen inte har publik etc. 

  • Vett och etikett: Harris handhälsning. Vill du skapa förtroende och mod? Skaka hand, stadigt med din motståndare och presentera dig vid namn och håll stadig ögonkontakt.

  • Skapa ett ethos: trovärdig karaktär. Harris vill skapa sig ett trovärdigt ethos. Hon vill att lyssnarna, väljarna ska få chansen att skapa sig en bild av henne. Att referera till sina erfarenheter och sin kunskap skapar ethos. Publiken får en inblick i vem hon är, vad hon kan och vilka värderingar hon har utifrån sin bakgrund och sina erfarenheter. 

  • Repetera för effekt: Repetition är retorikens moder. Harris repeterade tre budskap: "Donald Trump left us the worst unenployment. Donald Trump left us wtih the worst public health. Donald Trump left us the worst attack on democracy. När du använder repetition i början av budskapet uttrycker du dig med en anafor och det skapar effekt!

  • Betona med gest och röst: Både Harris och Trump använder gester, men ... Harris gester grundar sig mer i vad hon säger, de är mer uttrycksfulla och varierande. Bli nyfiken på hur du själv använder ditt ickeverbala språk. Titta på t. ex denna debatt och kopiera några gester och äg dom!

  • Nämn konkreta exempel: Trump och Harris använder riktiga exempel med beskrivande ord för att konkretisera budskapet. Använd ett konkret språk nämn platser, orter, situationer, händelser och känslor för att konkretisera för dina lyssnare.

Donts

  • Vill du skapa obalans i argumentationen eller diskussionen: Trump bekräftade inte Harris med att vända sig mot henne eller ge henne ögonkontakt. Denna kommunikationsstil skapar distans och arrogans. 

  • Skratta efter din motståndares kommentar: Trumps kommentar "In Springfield they eating there dogs and cats" repliken överraskade Harris vilket resulterade i att hon skrattade. Skratt kan upplevas som hån, men efter en sådan kommentar får man som sändare vara beredd på en reaktion. 

  • Ord skapar konsekvenser: ord skapar känslor och reaktioner. Trumps uttalande om att man äter sina husdjur har skapat negativa konsekvenser: mordförsök, bombhot och oro. Så har du viktiga budskap att förmedla lägg tid till dina formuleringar och stanna upp och tänk på vad orden betyder för din målgrupp. 

  • Bemöta en siffra med ord: Harris bemötte Trumps siffra "80 % av med ordet "högre ..." Förbered dig på motståndarens siffror - alltså bemöt med siffra - det ökar tydligheten och förtroendet. 

  • Skapa oengageman och distans: Trumps mimik är konstant stel vilket upplevs arrogant och mästrande. 

  • Slarva med argumenten: Trump nämner "Two things" när han inleder sin argumentation sedan glömmer han att dela upp  de två argumenten. Alltså nämna siffran "För det första ... För det andra". Detta resulterar i att det blir en lång harang av text. 

 

Vill du vässa din retorik och presentationsteknik? Välkommen på utbildning den 29 november 2024 - länk till upplägg och anmälan 

STARSamtalsklimatet är tuffare och aggressivare i dag. Det är inte endast diskussioner på nätet som blivit allt hårdare utan det speglar även det övergripande samtalsklimatet negativt. Samtal i affekt tar och ger dålig energi som resulterar i ohälsa i form av utmattning, stress och oro. I dessa situationer är det viktigare än någonsin att förstå hur man bemöter människor på ett konstruktivt sätt, särskilt när de är upprörda eller arga. Effektivt bemötande kan bidra till att lugna situationer, minska konflikter och bygga starkare, mer positiva relationer.

Jag upplever att det finns för låg kommunikativ kompetens ute på arbetsplatser för att kunna bemöta tuffa situationer i telefon eller face to face. Målsättningen med mina utbildningar är att lära ut verktyg som är enkla att använda direkt efter. Det är inga långa teoripass där deltagarna får endast inspiration och kunskap – utan det är utbildningar som är hands-on: deltagaren får verktyg och prova på plats! Här får du redan nu ta del av av ett av mina bästa tips som hjälper dig att ta ett andetag och tänka till innan du svarar på en fråga eller kliver in i en diskussion: 

Bemöt med STAR

Stanna till: andas in ett andetag och var tyst i tre sekunder. 
Tänk till: vad sa personen eller vad gjorde personen – vad händer?
Använd en fråga: ställ en öppen fråga för att få mer information och vinna tid till att förstå t. ex. ”Hur menar du?”.
Reagera: svara mottagaren utifrån den information du har fått tydligt och lugnt. 

Bemöt med tydlig information 

När du besvarar mottagarens behov öka tydligheten i ditt svar med att ge din mottagaren ”steg-för-steg-information” t. ex: ”Det finns två viktiga steg som jag kommer att hjälpa dig med”. Glöm inte att repetera din information för att mottagaren ska komma ihåg det som är viktigt. 

Bemöt med en lugn röst

Rösten är extra viktig när du använder telefonen som kommunikationsmedel. Om mottagaren uttrycker sig med en upprörd röst kan du påverka samtalet med att bemöta med en lugn röst, dvs. prata långsamt, vänligt och lägg in konstpauser. Andas tre sekunder emellanåt för att landa i lugnet. 

Bemöt med ett lugnt kroppsspråk  

Du kan inte ta ansvar över mottagarens sätt att uttrycka sig, men du kan ta ansvar över dig och ditt sätt att uttrycka dig på. Ta kontrollen över dina gester och rörelser. Uttryck dig med få och lugna gester samt långsamma rörelser trots att din spontana känsla och höga puls säger motsatsen.

Bemöt med din favoritfigur 

När man blir ifrågasatt och kritiserad under ett samtal är det svårt att inte ta åt sig och känna sig negativt påverkad. För att må bättre och bemöta effektivare prova verktygen som du fått i denna artikel och skapa dig en fantasikaraktär – en favoritfigur! Min är roboten! När jag får de där tuffa samtalen kan jag skydda min ”person” genom att mentalt se mig som en robot som följer checklistan av verktyg för att samtalet ska bli konstruktivt och förhoppningsvis avsluta positivt. 

Om mig Nina Buchaus

Nina Buchaus är en inspirerande & pedagogisk föreläsare och utbildare som stärker chefer och medarbetare i kommunikation, bemötande, härskartekniker och retorik. Hon är författare till boken ”Konsten att bli karismatisk – med retorik”. Nina utmanar sig själv och sina deltagare att använda konkreta enkla verktyg för att göra skillnad i resultatet och för att må bättre genom vårt sätt att uttrycka oss. 

Information om utbildningen:  Bemötande i tuffa situationer" - klicka här!

Bild1

Tar du för givet att lyssnaren litar på dig? Retorik betyder konsten att övertyga och har metoder som hjälper dig att skapa trovärdighet. Aristoteles uppfann triaden: ethos, logos och pathos, en checklista som ger oss stöd. Denna gång ska jag ge dig en beskrivning på ethos hur du kan göra för att stärka dig.

Ethos – vilken karaktär signalerar du för dina lyssnare - kan man lita på dig?

Det finns många sätt att framställa karaktären av sig själv och sitt budskap. Enligt Aristoteles ska du ha tre karaktärsdrag för att uppfattas som trovärdig: 

  1. Fronesis: betyder gott omdöme, det handlar mer om en intellektuell egenskap och innebär att talaren ska vara både kunnig, klok och erfaren. 
  2. Areté: är ordet för människors moraliska dygder i den grekiska retoriken; antikens fyra grunddygder: vishet, mod, måttfullhet och hederlighet.
  3. Eunóia: innebär att talaren visar välvilja och omtanke, genom att kommunicera med dem, skapa relation, visa engagemang och empati. 

Rent konkret, hur gör jag då för att stärka mitt ethos? 

  1. Ethos med Fronesis: Tex. om du ska presentera dig är det viktigt att du kort berättar vad du heter och vad du kan, vad du har gjort tidigare. OBS! Berätta endast vad som är väsentligt, vad behöver de veta för att de ska lita på dig i den specifika situationen. Glöm inte att tala om vad du ska prata om och varför! Håll dig till agendan och klockan!
  2. Ethos med Areté: Ta plats för ditt budskap: visa med ett säkert kroppsspråk, säg något modigt. Uttryck dig med måttfullhet, alltså kortfattat - Voltaire lär ha sagt: "Konsten att tråka ut är att berätta allt." Måttfullhet är också att konstpausa då och då. Visa på hederlighet genom att ta ansvar över dina handlingar. 
  3. Ethos med Eunóia: Uttryck dig relationsorienterat: öppet kroppsspråk och öppen röst. Fråga dina lyssnare vad dom förväntar sig av mötet eller presentationen? Lägg in tid för frågor och svar - ta hand om svaren och bekräfta. Le! Se dina kollegor och kunder i ögonen! Berätta något personligt - våga visa dig sårbar på ett starkt sätt.

Kompetensutveckla dig!

Vill du stärka ditt ethos och träna på att ta plats och uttrycka dig tydligt välkommen till min utbildning Retorik och presentationsteknik den 23 april i Stockholm!

 

Författare till artikeln: Nina Buchaus, Crevi Retorik

 

Bild1

Slipp magknip och tunghäfta. Få mer trygghet, tålamod och vaska fram guldkorn i frågestunden

Frågor från lyssnarna är ett naturligt inslag när vi håller en presentation, en utbildning eller ett möte. Under alla år jag har utbildat i presentationsteknik och härskartekniker har jag lagt märke till att mina deltagare har svårt med frågestunden. Det finns flera orsaker till detta - jag har ringat in tre: 

  1. Vi  tappar kontrollen när vi släpper in någon annan i vår presentation, vårt ämne
  2. Vi tappar tid från vårt planerade upplägg och vår röda tråd
  3. Vi vet inte riktigt hur man gör, allt från vilka frågor man ska prioritera, hur man avbryter långrandig fråga osv.

Dessa tre frågor och svar ger dig en grund till att hantera Q&A muntligt

1. Varför blir jag irriterrad och nervös när jag får en fråga? När du framför ett budskap ser du det i ditt perspektiv: du är insatt i ämnet och har planerat upplägget, frågan känns som att du blir störd i ditt resonemang och tappar kontrollen. Du får svårt att hitta tillbaka till din röda tråd, du känner att frågan låter kritisk - dessa faktorer kan skapa irritation och nervositet.

Svar och tips: Ändra ditt förhållningssätt. Frågor är positivt. Inga frågor: är negativt. Frågor visar på engagemang, dialog och fördjupning av ditt ämne. Kort och gott ändra till en positiv attityd och rusta dig med fler verktyg för att briljera i frågestunden.

2. Måste jag ha en frågestund - när ska jag ha den i så fall? Du kanske tycker att ditt budskap är så tydligt att lyssnaren borde väl ha hyfs och "lyssna klart" då sparar ni också tid. När du presenterar ett budskap sätter du igång en tankeprocess hos lyssnaren: hen vill förstå, kunna lägga till sin erfarenhet och kunskap, känna sig fri att fråga och motsätta sig om hen inte håller med dig. 

Svar och tips: Svar ja - du måste ha en frågestund. Planera in en muntlig Q&A. Kort presentation=frågor på slutet. Lång presentation=frågor under tiden eller efter avsnitt. Informera vad som gäller i din inledning och HUR de ska ställa frågan: en fysisk handuppräckning är att rekommendera, eller 🤚Du kan även ge dina deltagare möjlighet att mejla in sina frågor i förväg, eller i chatten om det är digitalt. 

3. Hur avbryter jag frågvisa personer på ett proffsigt sätt? Om frågorna haglar över dig eller om du har långrandiga frågvisa personer behöver du fatta tyglarna och bestämma takten - annars kan tiden och din presentation skena iväg. Dina deltagare får förtroende för dig när du avbryter på ett snyggt sätt. 

Svar och tips: Om du ska avbryta en fråga behöver du ställa dig två frågor: 1. Kan den ge nytta till presentationen och stämningen? 2. Har ni tid med frågan? Om svaret är nej på båda är det läge att avbryta - proffsigt. Avbryt personen med ett vänligt men tydligt ord tex: "Jag uppskattar att ni ställer frågor men jag avbryter här för att vi behöver gå vidare/sammanfattta/avsluta". Säg det med en bestämd röst, bestämd blick och en bestämd gest. 

Avslutningsvis. Vill du bli en stjärna på frågestunden? Gå in och kika på denna kurs. Och glöm inte att frågorna också ger en fingervisning i hur lyssnaren uppfattar din presentation. Du får information som kan vara guld värd!

 

Ibland är det mest effektivt att säga … ingenting. Justin Trudeaus 21 sekunder långa tystnad, efter frågan vad han tycker om tillståndet i USA och Trumps agerande, var ett tydligt maktspråk. Kommer konstpausen att gå till historien?
Vi frågade retorikexperten Nina Buchaus. Länk till talet
Nina tycker samtidigt att Kanadas premiärminister gör ett bra jobb med konstpauserna när han väl börjar tala: det är retoriskt snyggt, han verkar eftertänksam och signalerar trots allt kraftfullhet.  – En lyckad konstpaus handlar om närvaro. Jag får inte stå och tänka på kvällens middag, ögonkontakt och ansiktsuttryck gör hela tricket, säger Nina Buchaus.


Varför är det svårt med konstpauser?
– Vi är inte vana vid att vara tysta, och att vara tyst samtidigt som man har förväntningar på sig är tufft. Men det coola är att man har makten i tystanden. Alla är rädda för människor som inte pratar. Det finns många fördelar med att lära sig att konstpausa när man förmedlar viktiga budskap, säljer, pratar om något invecklat, i en stressad situation eller vill bli uppfattad som intelligent. Fyra till fem konstpauser per minut och man upplevs som mer övertygande enligt en amerikans studie. 
När blir pausen ohyfsad?
-  Det är skillnad på tystnad i tal och i lyssnande situationer. T ex i en lyssnande situation där man vill väl, då kan man ju inte bara vara tyst. Där behövs bekräftandesignaler.
Det är bara riktigt otrevligt. I en talande situation kan det uppfattas ohyfsat om pauserna är för långa  - då uppfattas du som dryg. 
Vem är bra på konstpauser?
– Jag hade velat ge dig flera aktuella talare som kan behärskar konstpausen. Men tyvärr så lyser de med sin frånvaro. Om vi tittar på t ex Trump, när han väl är tyst en stund så visar han ett förfärligt ansiktsuttryck, nonchalant och arrogant, som gör att det känns som en härskarteknik. Jämför med Obama som uttryckte bonus. Så mycket bättre, säger Nina Buchaus.
Dålig då?
– Stefan Löfven, han pausar alldeles för sällan och är då tyst i någon mikrosekund.
 
Artikeln är skriven av Mari Janson, Redaktör Klintberg Niléhn AB

 

 

 

Tycker du att det är svårt att avbryta någon som pratar? Tycker du att det är ohyfsat att någon avbryter dig? Alla hamnar vi i situationer där vi få kämpa extra för att behålla ordet eller kämpa extra för att avbryta någon.  I den senaste amerikanska debatten mellan Trump och Biden stängde man av mikrofonen på den talare som ej hade ordet och debatten blev mer saklig än den tidigare som blev hätsk och emellanåt otrevlig men också livlig.  Så vad är rätt och fel, är det ok att avbryta, när ska man göra det i så fall och hur gör man då?
 
Rätt att avbryta någon:
  • Om talaren pratar över sin taltid. Om man tydligt har kommit överens om vikten av att alla får tala till punkt, t ex vid mer formella situationer.
  • Om man tydligt har kommit överens om VAD man ska tala om och talaren ändå bryter detta och talar om annat som inte ger något/utvecklar något, t ex sidospår, något helt annat
  •  Om någon gör ett påhopp, oproffsigt och otrevligt
  •  Om man som lyssnare inte förstår budskapet och man behöver verkligen avbryta med en fråga för att förstå
  •  Om man är i ett mer informellt sammanhang med mingel-känsla eller i mindre strukturerade sammanhang 
Mindre rätt att avbryta någon: 
  • Om talaren äntligen har fått modet och börjat prata
  • Om talaren pratar om något svårt resonemang eller väldigt känslomässigt 
  • Om talaren håller en monolog, t ex hyllningstal: fest, dop, begravning, bröllop
  • Om talaren håller ett brandtal t ex motiverande, peppande eller vädigt allvarsamt prat
 
Hur gör du när du ska avbryta?
  1. Vänta på en lucka och kliv in med "Usäkta/Förlåt jag skulle vilja ..."
  2. Inte alltid nödvändigt att be om ursäkt, utan ta ordet - kliv in i samtalet - vänta inte på en lucka! 
  3. Avbryt på ett trevligt sätt: lägg ut en brygga: om talaren pratar om "samarbete" så säger du "appropå samarbete ..." hitta en förankring till ditt ämne
  4. Höj röststyrkan! Då får du uppmärksamhet samtidigt som du söker ögonkontakt med lyssnarna
  5. Använd en gest för att få uppmärksamhet - håll kvar gesten tills lyssnarna sätter fokus på dig!

Lycka till! 

Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

 

 
 
 

 

 

 

Senaste blogginlägg