Bloggen

~ senaste från Crevi Retorik ~

Bild1

Tar du för givet att lyssnaren litar på dig? Retorik betyder konsten att övertyga och har metoder som hjälper dig att skapa trovärdighet. Aristoteles uppfann triaden: ethos, logos och pathos, en checklista som ger oss stöd. Denna gång ska jag ge dig en beskrivning på ethos hur du kan göra för att stärka dig.

Ethos – vilken karaktär signalerar du för dina lyssnare - kan man lita på dig?

Det finns många sätt att framställa karaktären av sig själv och sitt budskap. Enligt Aristoteles ska du ha tre karaktärsdrag för att uppfattas som trovärdig: 

  1. Fronesis: betyder gott omdöme, det handlar mer om en intellektuell egenskap och innebär att talaren ska vara både kunnig, klok och erfaren. 
  2. Areté: är ordet för människors moraliska dygder i den grekiska retoriken; antikens fyra grunddygder: vishet, mod, måttfullhet och hederlighet.
  3. Eunóia: innebär att talaren visar välvilja och omtanke, genom att kommunicera med dem, skapa relation, visa engagemang och empati. 

Rent konkret, hur gör jag då för att stärka mitt ethos? 

  1. Ethos med Fronesis: Tex. om du ska presentera dig är det viktigt att du kort berättar vad du heter och vad du kan, vad du har gjort tidigare. OBS! Berätta endast vad som är väsentligt, vad behöver de veta för att de ska lita på dig i den specifika situationen. Glöm inte att tala om vad du ska prata om och varför! Håll dig till agendan och klockan!
  2. Ethos med Areté: Ta plats för ditt budskap: visa med ett säkert kroppsspråk, säg något modigt. Uttryck dig med måttfullhet, alltså kortfattat - Voltaire lär ha sagt: "Konsten att tråka ut är att berätta allt." Måttfullhet är också att konstpausa då och då. Visa på hederlighet genom att ta ansvar över dina handlingar. 
  3. Ethos med Eunóia: Uttryck dig relationsorienterat: öppet kroppsspråk och öppen röst. Fråga dina lyssnare vad dom förväntar sig av mötet eller presentationen? Lägg in tid för frågor och svar - ta hand om svaren och bekräfta. Le! Se dina kollegor och kunder i ögonen! Berätta något personligt - våga visa dig sårbar på ett starkt sätt.

Kompetensutveckla dig!

Vill du stärka ditt ethos och träna på att ta plats och uttrycka dig tydligt välkommen till min utbildning Retorik och presentationsteknik den 23 april i Stockholm!

 

Författare till artikeln: Nina Buchaus, Crevi Retorik

 

Bild1

Slipp magknip och tunghäfta. Få mer trygghet, tålamod och vaska fram guldkorn i frågestunden

Frågor från lyssnarna är ett naturligt inslag när vi håller en presentation, en utbildning eller ett möte. Under alla år jag har utbildat i presentationsteknik och härskartekniker har jag lagt märke till att mina deltagare har svårt med frågestunden. Det finns flera orsaker till detta - jag har ringat in tre: 

  1. Vi  tappar kontrollen när vi släpper in någon annan i vår presentation, vårt ämne
  2. Vi tappar tid från vårt planerade upplägg och vår röda tråd
  3. Vi vet inte riktigt hur man gör, allt från vilka frågor man ska prioritera, hur man avbryter långrandig fråga osv.

Dessa tre frågor och svar ger dig en grund till att hantera Q&A muntligt

1. Varför blir jag irriterrad och nervös när jag får en fråga? När du framför ett budskap ser du det i ditt perspektiv: du är insatt i ämnet och har planerat upplägget, frågan känns som att du blir störd i ditt resonemang och tappar kontrollen. Du får svårt att hitta tillbaka till din röda tråd, du känner att frågan låter kritisk - dessa faktorer kan skapa irritation och nervositet.

Svar och tips: Ändra ditt förhållningssätt. Frågor är positivt. Inga frågor: är negativt. Frågor visar på engagemang, dialog och fördjupning av ditt ämne. Kort och gott ändra till en positiv attityd och rusta dig med fler verktyg för att briljera i frågestunden.

2. Måste jag ha en frågestund - när ska jag ha den i så fall? Du kanske tycker att ditt budskap är så tydligt att lyssnaren borde väl ha hyfs och "lyssna klart" då sparar ni också tid. När du presenterar ett budskap sätter du igång en tankeprocess hos lyssnaren: hen vill förstå, kunna lägga till sin erfarenhet och kunskap, känna sig fri att fråga och motsätta sig om hen inte håller med dig. 

Svar och tips: Svar ja - du måste ha en frågestund. Planera in en muntlig Q&A. Kort presentation=frågor på slutet. Lång presentation=frågor under tiden eller efter avsnitt. Informera vad som gäller i din inledning och HUR de ska ställa frågan: en fysisk handuppräckning är att rekommendera, eller 🤚Du kan även ge dina deltagare möjlighet att mejla in sina frågor i förväg, eller i chatten om det är digitalt. 

3. Hur avbryter jag frågvisa personer på ett proffsigt sätt? Om frågorna haglar över dig eller om du har långrandiga frågvisa personer behöver du fatta tyglarna och bestämma takten - annars kan tiden och din presentation skena iväg. Dina deltagare får förtroende för dig när du avbryter på ett snyggt sätt. 

Svar och tips: Om du ska avbryta en fråga behöver du ställa dig två frågor: 1. Kan den ge nytta till presentationen och stämningen? 2. Har ni tid med frågan? Om svaret är nej på båda är det läge att avbryta - proffsigt. Avbryt personen med ett vänligt men tydligt ord tex: "Jag uppskattar att ni ställer frågor men jag avbryter här för att vi behöver gå vidare/sammanfattta/avsluta". Säg det med en bestämd röst, bestämd blick och en bestämd gest. 

Avslutningsvis. Vill du bli en stjärna på frågestunden? Gå in och kika på denna kurs. Och glöm inte att frågorna också ger en fingervisning i hur lyssnaren uppfattar din presentation. Du får information som kan vara guld värd!

 

Ibland är det mest effektivt att säga … ingenting. Justin Trudeaus 21 sekunder långa tystnad, efter frågan vad han tycker om tillståndet i USA och Trumps agerande, var ett tydligt maktspråk. Kommer konstpausen att gå till historien?
Vi frågade retorikexperten Nina Buchaus. Länk till talet
Nina tycker samtidigt att Kanadas premiärminister gör ett bra jobb med konstpauserna när han väl börjar tala: det är retoriskt snyggt, han verkar eftertänksam och signalerar trots allt kraftfullhet.  – En lyckad konstpaus handlar om närvaro. Jag får inte stå och tänka på kvällens middag, ögonkontakt och ansiktsuttryck gör hela tricket, säger Nina Buchaus.


Varför är det svårt med konstpauser?
– Vi är inte vana vid att vara tysta, och att vara tyst samtidigt som man har förväntningar på sig är tufft. Men det coola är att man har makten i tystanden. Alla är rädda för människor som inte pratar. Det finns många fördelar med att lära sig att konstpausa när man förmedlar viktiga budskap, säljer, pratar om något invecklat, i en stressad situation eller vill bli uppfattad som intelligent. Fyra till fem konstpauser per minut och man upplevs som mer övertygande enligt en amerikans studie. 
När blir pausen ohyfsad?
-  Det är skillnad på tystnad i tal och i lyssnande situationer. T ex i en lyssnande situation där man vill väl, då kan man ju inte bara vara tyst. Där behövs bekräftandesignaler.
Det är bara riktigt otrevligt. I en talande situation kan det uppfattas ohyfsat om pauserna är för långa  - då uppfattas du som dryg. 
Vem är bra på konstpauser?
– Jag hade velat ge dig flera aktuella talare som kan behärskar konstpausen. Men tyvärr så lyser de med sin frånvaro. Om vi tittar på t ex Trump, när han väl är tyst en stund så visar han ett förfärligt ansiktsuttryck, nonchalant och arrogant, som gör att det känns som en härskarteknik. Jämför med Obama som uttryckte bonus. Så mycket bättre, säger Nina Buchaus.
Dålig då?
– Stefan Löfven, han pausar alldeles för sällan och är då tyst i någon mikrosekund.
 
Artikeln är skriven av Mari Janson, Redaktör Klintberg Niléhn AB

 

 

 

Tycker du att det är svårt att avbryta någon som pratar? Tycker du att det är ohyfsat att någon avbryter dig? Alla hamnar vi i situationer där vi få kämpa extra för att behålla ordet eller kämpa extra för att avbryta någon.  I den senaste amerikanska debatten mellan Trump och Biden stängde man av mikrofonen på den talare som ej hade ordet och debatten blev mer saklig än den tidigare som blev hätsk och emellanåt otrevlig men också livlig.  Så vad är rätt och fel, är det ok att avbryta, när ska man göra det i så fall och hur gör man då?
 
Rätt att avbryta någon:
  • Om talaren pratar över sin taltid. Om man tydligt har kommit överens om vikten av att alla får tala till punkt, t ex vid mer formella situationer.
  • Om man tydligt har kommit överens om VAD man ska tala om och talaren ändå bryter detta och talar om annat som inte ger något/utvecklar något, t ex sidospår, något helt annat
  •  Om någon gör ett påhopp, oproffsigt och otrevligt
  •  Om man som lyssnare inte förstår budskapet och man behöver verkligen avbryta med en fråga för att förstå
  •  Om man är i ett mer informellt sammanhang med mingel-känsla eller i mindre strukturerade sammanhang 
Mindre rätt att avbryta någon: 
  • Om talaren äntligen har fått modet och börjat prata
  • Om talaren pratar om något svårt resonemang eller väldigt känslomässigt 
  • Om talaren håller en monolog, t ex hyllningstal: fest, dop, begravning, bröllop
  • Om talaren håller ett brandtal t ex motiverande, peppande eller vädigt allvarsamt prat
 
Hur gör du när du ska avbryta?
  1. Vänta på en lucka och kliv in med "Usäkta/Förlåt jag skulle vilja ..."
  2. Inte alltid nödvändigt att be om ursäkt, utan ta ordet - kliv in i samtalet - vänta inte på en lucka! 
  3. Avbryt på ett trevligt sätt: lägg ut en brygga: om talaren pratar om "samarbete" så säger du "appropå samarbete ..." hitta en förankring till ditt ämne
  4. Höj röststyrkan! Då får du uppmärksamhet samtidigt som du söker ögonkontakt med lyssnarna
  5. Använd en gest för att få uppmärksamhet - håll kvar gesten tills lyssnarna sätter fokus på dig!

Lycka till! 

Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

 

 
 
 

 

 

 

Alla vill vi bli bekrätade i olika doser. Om du vill bidra till en roligare och trivsammare jobbstart behöver du dosera bekräftelse.  Retorikens begrepp "movere" betyder att beröra samt "pathos" att skapa känsla. Det är just detta du sprider när du använder tipsen nedan. Vad väljer du :-(  ELLER  :-) ?

  1. :-( Gå förbi kollegan med blicken på allt annat än just kollegan ELLER  :-) Stanna upp, se kollegan i ögonen och småprata
  2. :-( Ha ett stoneface när du hälsar ELLER :-) Lee / dra på mungiporna när du hälsar
  3. :-( Prata bara med den du gillar mest ELLER :-) Inkludera alla när du pratar med flera 
  4. :-( Säg att du inte hälsar i hand pga corona ELLER :-) Bestäm dig för vilket sätt du hälsar, ersätt handslaget med en trevlig gest!
  5. :-( Säg något slentriant som "Jahha nu är man tillbaka med ett suck ELLER :-) Ha en lista av trevliga artighetsfraser: roligt att se dig, hoppas att du hade en fin semester, känns bra att vara tillbaka, du ser utvilad/pigg ut etc.
  6. :-( Prata bara om hur DU har haft det - gärna detaljerat ELLER :-) Börja med att ställa frågan till kollegan och bekräfta med hummanden och följdfrågor
  7. :-) Gå själv till kaffeautomaten och ta en kopp till bara dig ELLER :-) Erbjud att hämta en kopp till kollegan eller gå tillsammans och fika

     Allt gott från Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

 

 

 

Att presentera siffror och statistik – begripligt!

Vår hjärna och vårt sätt att forma uppfattningar älskar det konkreta och specifika, samtidigt som det har svårt för det abstrakta. Siffror och statisktik kan bli väldigt abstrakt. Ett vanligt misstag är att du som förmedlar detta har jobbat fram resultatet och har benkoll.  Men … din lyssnare får höra och se detta eventuellt för första gången.

Här kommer fem tips till begripligare fakta:

  1. Berätta bakgrunden:förmedla viktig fakta för att lyssnaren ska förstå dina siffror. Berätta gärna syftet med siffrorna, hur du har tagit fram den, vad de ska visa. 
  1. Förklara Y- och X-axeln– vad visar axlarna? Linjer i olika färger? Förklara skillnaderna! Skapa rätt föru
  1. Sätt din siffra i relation till något annat som lyssnaren kan relatera till: t ex: ”30% av dessa personer har ingen behörighet, det vill säga att vi har cirka 240 personer av våra 800 anställda som behöver utbildas. ”Jämför denna situation med en annan liknande situation. 
  1. Onödiga detaljer? Om det är något i din statistik eller med dina siffror som du tycker inte är viktig i ett sammanhang – säg det, så behöver inte lyssnaren ödsla energi på en onödig detalj. 
  1. Använd en metafor! Bilder konkretiserar. Om du använder ett cirkeldiagram kan cirkeln bli något annat: en tårta, en pizza. Använder du ett stapeldiagram kan staplarna t ex bli: pelare, hus, byggnader etc. 

 

Senaste blogginlägg