Bloggen

~ senaste från Crevi Retorik ~

Ibland är det mest effektivt att säga … ingenting. Justin Trudeaus 21 sekunder långa tystnad, efter frågan vad han tycker om tillståndet i USA och Trumps agerande, var ett tydligt maktspråk. Kommer konstpausen att gå till historien?
Vi frågade retorikexperten Nina Buchaus. Länk till talet
Nina tycker samtidigt att Kanadas premiärminister gör ett bra jobb med konstpauserna när han väl börjar tala: det är retoriskt snyggt, han verkar eftertänksam och signalerar trots allt kraftfullhet.  – En lyckad konstpaus handlar om närvaro. Jag får inte stå och tänka på kvällens middag, ögonkontakt och ansiktsuttryck gör hela tricket, säger Nina Buchaus.


Varför är det svårt med konstpauser?
– Vi är inte vana vid att vara tysta, och att vara tyst samtidigt som man har förväntningar på sig är tufft. Men det coola är att man har makten i tystanden. Alla är rädda för människor som inte pratar. Det finns många fördelar med att lära sig att konstpausa när man förmedlar viktiga budskap, säljer, pratar om något invecklat, i en stressad situation eller vill bli uppfattad som intelligent. Fyra till fem konstpauser per minut och man upplevs som mer övertygande enligt en amerikans studie. 
När blir pausen ohyfsad?
-  Det är skillnad på tystnad i tal och i lyssnande situationer. T ex i en lyssnande situation där man vill väl, då kan man ju inte bara vara tyst. Där behövs bekräftandesignaler.
Det är bara riktigt otrevligt. I en talande situation kan det uppfattas ohyfsat om pauserna är för långa  - då uppfattas du som dryg. 
Vem är bra på konstpauser?
– Jag hade velat ge dig flera aktuella talare som kan behärskar konstpausen. Men tyvärr så lyser de med sin frånvaro. Om vi tittar på t ex Trump, när han väl är tyst en stund så visar han ett förfärligt ansiktsuttryck, nonchalant och arrogant, som gör att det känns som en härskarteknik. Jämför med Obama som uttryckte bonus. Så mycket bättre, säger Nina Buchaus.
Dålig då?
– Stefan Löfven, han pausar alldeles för sällan och är då tyst i någon mikrosekund.
 
Artikeln är skriven av Mari Janson, Redaktör Klintberg Niléhn AB

 

 

 


 

Tycker du att det är svårt att avbryta någon som pratar? Tycker du att det är ohyfsat att någon avbryter dig? Alla hamnar vi i situationer där vi få kämpa extra för att behålla ordet eller kämpa extra för att avbryta någon.  I den senaste amerikanska debatten mellan Trump och Biden stängde man av mikrofonen på den talare som ej hade ordet och debatten blev mer saklig än den tidigare som blev hätsk och emellanåt otrevlig men också livlig.  Så vad är rätt och fel, är det ok att avbryta, när ska man göra det i så fall och hur gör man då?
 
Rätt att avbryta någon:
  • Om talaren pratar över sin taltid. Om man tydligt har kommit överens om vikten av att alla får tala till punkt, t ex vid mer formella situationer.
  • Om man tydligt har kommit överens om VAD man ska tala om och talaren ändå bryter detta och talar om annat som inte ger något/utvecklar något, t ex sidospår, något helt annat
  •  Om någon gör ett påhopp, oproffsigt och otrevligt
  •  Om man som lyssnare inte förstår budskapet och man behöver verkligen avbryta med en fråga för att förstå
  •  Om man är i ett mer informellt sammanhang med mingel-känsla eller i mindre strukturerade sammanhang 
Mindre rätt att avbryta någon: 
  • Om talaren äntligen har fått modet och börjat prata
  • Om talaren pratar om något svårt resonemang eller väldigt känslomässigt 
  • Om talaren håller en monolog, t ex hyllningstal: fest, dop, begravning, bröllop
  • Om talaren håller ett brandtal t ex motiverande, peppande eller vädigt allvarsamt prat
 
Hur gör du när du ska avbryta?
  1. Vänta på en lucka och kliv in med "Usäkta/Förlåt jag skulle vilja ..."
  2. Inte alltid nödvändigt att be om ursäkt, utan ta ordet - kliv in i samtalet - vänta inte på en lucka! 
  3. Avbryt på ett trevligt sätt: lägg ut en brygga: om talaren pratar om "samarbete" så säger du "appropå samarbete ..." hitta en förankring till ditt ämne
  4. Höj röststyrkan! Då får du uppmärksamhet samtidigt som du söker ögonkontakt med lyssnarna
  5. Använd en gest för att få uppmärksamhet - håll kvar gesten tills lyssnarna sätter fokus på dig!

Lycka till! 

Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

 

 
 
 

 

 

 


 

Alla vill vi bli bekrätade i olika doser. Om du vill bidra till en roligare och trivsammare jobbstart behöver du dosera bekräftelse.  Retorikens begrepp "movere" betyder att beröra samt "pathos" att skapa känsla. Det är just detta du sprider när du använder tipsen nedan. Vad väljer du :-(  ELLER  :-) ?

  1. :-( Gå förbi kollegan med blicken på allt annat än just kollegan ELLER  :-) Stanna upp, se kollegan i ögonen och småprata
  2. :-( Ha ett stoneface när du hälsar ELLER :-) Lee / dra på mungiporna när du hälsar
  3. :-( Prata bara med den du gillar mest ELLER :-) Inkludera alla när du pratar med flera 
  4. :-( Säg att du inte hälsar i hand pga corona ELLER :-) Bestäm dig för vilket sätt du hälsar, ersätt handslaget med en trevlig gest!
  5. :-( Säg något slentriant som "Jahha nu är man tillbaka med ett suck ELLER :-) Ha en lista av trevliga artighetsfraser: roligt att se dig, hoppas att du hade en fin semester, känns bra att vara tillbaka, du ser utvilad/pigg ut etc.
  6. :-( Prata bara om hur DU har haft det - gärna detaljerat ELLER :-) Börja med att ställa frågan till kollegan och bekräfta med hummanden och följdfrågor
  7. :-) Gå själv till kaffeautomaten och ta en kopp till bara dig ELLER :-) Erbjud att hämta en kopp till kollegan eller gå tillsammans och fika

     Allt gott från Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

 

 

 


 

Att presentera siffror och statistik – begripligt!

Vår hjärna och vårt sätt att forma uppfattningar älskar det konkreta och specifika, samtidigt som det har svårt för det abstrakta. Siffror och statisktik kan bli väldigt abstrakt. Ett vanligt misstag är att du som förmedlar detta har jobbat fram resultatet och har benkoll.  Men … din lyssnare får höra och se detta eventuellt för första gången.

Här kommer fem tips till begripligare fakta:

  1. Berätta bakgrunden:förmedla viktig fakta för att lyssnaren ska förstå dina siffror. Berätta gärna syftet med siffrorna, hur du har tagit fram den, vad de ska visa. 
  1. Förklara Y- och X-axeln– vad visar axlarna? Linjer i olika färger? Förklara skillnaderna! Skapa rätt föru
  1. Sätt din siffra i relation till något annat som lyssnaren kan relatera till: t ex: ”30% av dessa personer har ingen behörighet, det vill säga att vi har cirka 240 personer av våra 800 anställda som behöver utbildas. ”Jämför denna situation med en annan liknande situation. 
  1. Onödiga detaljer? Om det är något i din statistik eller med dina siffror som du tycker inte är viktig i ett sammanhang – säg det, så behöver inte lyssnaren ödsla energi på en onödig detalj. 
  1. Använd en metafor! Bilder konkretiserar. Om du använder ett cirkeldiagram kan cirkeln bli något annat: en tårta, en pizza. Använder du ett stapeldiagram kan staplarna t ex bli: pelare, hus, byggnader etc. 

 


 

10 säkra sätt att döda intresset

  1. Gå efter gamla meriter – förbered dig inte på vad du ska säga
  2. Prata alltid längre än du hade tänkt dig - dra över tiden
  3. Börja din mening med ehhh eller och ehhh
  4. Prata i cirklar, gå på stickspår och ta med massor med detaljer
  5. Håll endast ögonkontakt med dom du gillar extra mycket
  6. Ställ aldrig några frågor – och om du gör det - lyssna inte på svaret
  7. Prata med en monoton röst utan pauser 
  8. Skippa kroppsspråket! Det räcker att du rör på munnen
  9. Prata utifrån ditt egna perspektiv och prata mycket om dig själv
  10. Generalisera generöst: ”som ni alla vet, ”alla ni tycker … ”eller ”ingen av oss …”

 10  säkra sätt att väcka intresse 

  1. Ta dig alltid en tid att förbereda dig på vad du ska säga och hur 
  2. Klockan är ett hjälpmedel. Ha respekt för tiden: din tid och lyssnarnas tid
  3. Börja ditt budskap med något intresseväckande
  4. Håll en röd tråd. Håll dig till saken och ta med nödvändiga detaljer¨
  5. Skapa ögonkontakt med alla dina lyssnare – skapa relation
  6. Ställ frågor för att involvera och ta hand om svaren du får
  7. Uttryck dig på ett varierat sätt – håll pauser då och då: 3 sekunder
  8. Förstärk dina budskap med gester och bekräftande rörelser
  9. Anpassa ditt budskap efter mottagarens förväntningar och behov
  10. Inkludera alla genom att ta hänsyn till de olika känslorna och erfarenheterna


 

Vid livsfara kan vi tänka på ABC: Andning - Blödning - Chock till Cirkulation för att prioritera rätt vid livräddning. När du blir överumplad eller överraskad med en fråga, en synpunkt eller ett påhopp så kan du också tänka på ABC. 

Det är skönt att ha en rutiner och strategier, det skapar lugn och trygghet. När vi blir ifrågasatta och överraskade vill vi slippa att hoppa i galen tunna och svara för snabbt och oigenomtänkt. Vi vill vinna tid och vi vill vinna respekt - hur gör vi då? Jo, vi tänker ABC: 

  1. Andas och analysera - du har tid att ta ett djupt andetag på tre sekunder. Använd tystnaden till att tänka och försöka förstå vad personen sa - gå inte i affekt utan gå in i ett neutralt mood
  2. Bemöt och besvara - svara med en öppen fråga för att vinna tid:  t ex "Hur menar du?", "Vad tänker du på då?". Viktigt! Förstå innan du svarar. Är du helt säker på vad personen sa och hur du vill bemöta det så go for it!
  3. Chock till Cirkulation - om du kommer i chocktillstånd har du all rätt att INTE svara på påhoppet eller frågan. Vinn ännu mer tid och var proffsig och svara med: "Jag vill inte svara på detta nu" / "Den frågan hör inte hemma här" / "För att du ska få ett korrekt svar vill fundera på saken" 

 

presentation 


             

Senaste blogginlägg

© 2020 Crevi Retorik AB. All Rights Reserved. by WebbMan.