Tycker du att det är svårt att avbryta någon som pratar? Tycker du att det är ohyfsat att någon avbryter dig? Alla hamnar vi i situationer där vi få kämpa extra för att behålla ordet eller kämpa extra för att avbryta någon. I den senaste amerikanska debatten mellan Trump och Biden stängde man av mikrofonen på den talare som ej hade ordet och debatten blev mer saklig än den tidigare som blev hätsk och emellanåt otrevlig men också livlig. Så vad är rätt och fel, är det ok att avbryta, när ska man göra det i så fall och hur gör man då?
Rätt att avbryta någon:
Om talaren pratar över sin taltid. Om man tydligt har kommit överens om vikten av att alla får tala till punkt, t ex vid mer formella situationer.
Om man tydligt har kommit överens om VAD man ska tala om och talaren ändå bryter detta och talar om annat som inte ger något/utvecklar något, t ex sidospår, något helt annat
Om någon gör ett påhopp, oproffsigt och otrevligt
Om man som lyssnare inte förstår budskapet och man behöver verkligen avbryta med en fråga för att förstå
Om man är i ett mer informellt sammanhang med mingel-känsla eller i mindre strukturerade sammanhang
Mindre rätt att avbryta någon:
Om talaren äntligen har fått modet och börjat prata
Om talaren pratar om något svårt resonemang eller väldigt känslomässigt
Om talaren håller en monolog, t ex hyllningstal: fest, dop, begravning, bröllop
Om talaren håller ett brandtal t ex motiverande, peppande eller vädigt allvarsamt prat
Hur gör du när du ska avbryta?
Vänta på en lucka och kliv in med "Usäkta/Förlåt jag skulle vilja ..."
Inte alltid nödvändigt att be om ursäkt, utan ta ordet - kliv in i samtalet - vänta inte på en lucka!
Avbryt på ett trevligt sätt: lägg ut en brygga: om talaren pratar om "samarbete" så säger du "appropå samarbete ..." hitta en förankring till ditt ämne
Höj röststyrkan! Då får du uppmärksamhet samtidigt som du söker ögonkontakt med lyssnarna
Använd en gest för att få uppmärksamhet - håll kvar gesten tills lyssnarna sätter fokus på dig!
Att mötas digitalt skapar distans i det mänskliga mötet. Ta bort distansen genom att skapa närvaro. Närvaro kommer inte av sig själv utan det är något vi får jobba med under mötet. Närvaro ger bra effekter: man är närvarande:-). Man håller sig piggare. Man får med sig mer av mötet. Man känner sig mer delaktig. Tipsen nedan är till dig som leder möten och till dig som vill dra ditt strå till stacken!
Först innan tipsen:
Vad är närvaro? Medvetenhet om det som händer i nuet
Varför är det viktigt med närvaro? För annars är vi i nästa handling, vi tänker på det som ska hända eller bakåt i handlingen, tänker på det som hänt. Och vi vill ju vara här och nu!
Och nu till tipsen. Åtta steg till närvaro:
Ha koll på vilka som är med - det är mycket trevligare om du vet vilka som är med på mötet. Ta dig en titt runt. Föreslå gärna en check-in, att deltagarna presenterar sig kort.
Välkomna och tack - artighetsfraser skapar närvaro. Vett och etikett gillar vi! Börja med "God morgon och välkomna" och avsluta med "Tack för mötet och jag önskar er en fin dag!".
Planera in en fråga - timingen kan vara svår för spontanitet online av olika orsaker t ex så missar vi små nyanser i mimiken och kroppspråket därav är det svårare att kliva in. Tips: använd handuppräckningssymbolen eller räck upp handen så den syns i kameran. Planera in någon fråga som ger nytta till ämnet och agendan - det väcker närvaro.
En riktig hand - är ni få som deltar i mötet kan det vara mer närvaroskapande att räcka upp sin riktiga hand när man har en fråga. Är ni många? Använd handsymbolen.
Ta ton och dela med dig - tack och lov så har vi fortfarande våra egna röster online. Våra röster är personliga och unika. Hur skulle ett möte låta om vi hade "digitala röster". Tips: ta din ton och nyansera din röst efter vad du pratar om. Sprid sol med din röst om det är kallt och rått ute. Sprid lite allvar med din röst om du vill uttrycka dig bestämt!
Sprid positiv feedback - ord som t ex: bra, härligt, toppen, grymt, fantastiskt, super, trevligt, strålande. Dessa ord sprider glädje och energi. Gör någon - eller många glada och skapar närvaro.
Stäm av närvaron - någon gång då och då kan du checka av om du har alla detagare med dig genom att säga: "Är ni med så nicka eller säg: JA!".h
Tysta tillsammans - att skapa en trevlig atmosfär med närvaro sker stegvis, ibland går det fort och ibland långsamt. När du har kommit till det steget att du har fått ihop deltagarna och stämningen är bra och accepterande kan du lägga in fler konstpauser/tystander mellan budskapen, det mår vi alla bra av. Om du missar stegen och om det är stelt och spänt så blir tystnaderna "pinsamma" och jobbiga.
Alla vill vi bli bekrätade i olika doser. Om du vill bidra till en roligare och trivsammare jobbstart behöver du dosera bekräftelse. Retorikens begrepp "movere" betyder att beröra samt "pathos" att skapa känsla. Det är just detta du sprider när du använder tipsen nedan. Vad väljer du :-( ELLER :-) ?
:-( Gå förbi kollegan med blicken på allt annat än just kollegan ELLER :-) Stanna upp, se kollegan i ögonen och småprata
:-( Ha ett stoneface när du hälsar ELLER :-) Lee / dra på mungiporna när du hälsar
:-( Prata bara med den du gillar mest ELLER :-) Inkludera alla när du pratar med flera
:-( Säg att du inte hälsar i hand pga corona ELLER :-) Bestäm dig för vilket sätt du hälsar, ersätt handslaget med en trevlig gest!
:-( Säg något slentriant som "Jahha nu är man tillbaka med ett suck ELLER :-) Ha en lista av trevliga artighetsfraser: roligt att se dig, hoppas att du hade en fin semester, känns bra att vara tillbaka, du ser utvilad/pigg ut etc.
:-( Prata bara om hur DU har haft det - gärna detaljerat ELLER :-) Börja med att ställa frågan till kollegan och bekräfta med hummanden och följdfrågor
:-) Gå själv till kaffeautomaten och ta en kopp till bara dig ELLER :-) Erbjud att hämta en kopp till kollegan eller gå tillsammans och fika
Allt gott från Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare
Att presentera siffror och statistik – begripligt!
Vår hjärna och vårt sätt att forma uppfattningar älskar det konkreta och specifika, samtidigt som det har svårt för det abstrakta. Siffror och statisktik kan bli väldigt abstrakt. Ett vanligt misstag är att du som förmedlar detta har jobbat fram resultatet och har benkoll. Men … din lyssnare får höra och se detta eventuellt för första gången.
Här kommer fem tips till begripligare fakta:
Berätta bakgrunden:förmedla viktig fakta för att lyssnaren ska förstå dina siffror. Berätta gärna syftet med siffrorna, hur du har tagit fram den, vad de ska visa.
Förklara Y- och X-axeln– vad visar axlarna? Linjer i olika färger? Förklara skillnaderna! Skapa rätt föru
Sätt din siffra i relation till något annat som lyssnaren kan relatera till: t ex: ”30% av dessa personer har ingen behörighet, det vill säga att vi har cirka 240 personer av våra 800 anställda som behöver utbildas. ”Jämför denna situation med en annan liknande situation.
Onödiga detaljer? Om det är något i din statistik eller med dina siffror som du tycker inte är viktig i ett sammanhang – säg det, så behöver inte lyssnaren ödsla energi på en onödig detalj.
Använd en metafor! Bilder konkretiserar. Om du använder ett cirkeldiagram kan cirkeln bli något annat: en tårta, en pizza. Använder du ett stapeldiagram kan staplarna t ex bli: pelare, hus, byggnader etc.
Vid livsfara kan vi tänka på ABC: Andning - Blödning - Chocktill Cirkulation för att prioritera rätt vid livräddning. När du blir överumplad eller överraskad med en fråga, en synpunkt eller ett påhopp så kan du också tänka på ABC.
Det är skönt att ha en rutiner och strategier, det skapar lugn och trygghet. När vi blir ifrågasatta och överraskade vill vi slippa att hoppa i galen tunna och svara för snabbt och oigenomtänkt. Vi vill vinna tid och vi vill vinna respekt - hur gör vi då? Jo, vi tänker ABC:
Andas och analysera - du har tid att ta ett djupt andetag på tre sekunder. Använd tystnaden till att tänka och försöka förstå vad personen sa - gå inte i affekt utan gå in i ett neutralt mood
Bemöt och besvara - svara med en öppen fråga för att vinna tid: t ex "Hur menar du?", "Vad tänker du på då?". Viktigt! Förstå innan du svarar. Är du helt säker på vad personen sa och hur du vill bemöta det så go for it!
Chock till Cirkulation - om du kommer i chocktillstånd har du all rätt att INTE svara på påhoppet eller frågan. Vinn ännu mer tid och var proffsig och svara med: "Jag vill inte svara på detta nu" / "Den frågan hör inte hemma här" / "För att du ska få ett korrekt svar vill fundera på saken"
Du ska hålla en dragning en presentation och du förbereder dig, och förbereder dig och förbereder dig ... och när dagen kommer för presentationen känner du dig ändå inte tillräckligt förberedd.
Det kan vara jobbigt, tröttsamt och ibland tråkigt att sitta och lyssna på någon. Hjälp dina kollegor, kunder och din publik att hålla sig vaken genom att be dom om att räcka och sträcka upp handen.