"Det här var inte bra." "Nästa gång kan du göra ...". "Det du sa på mötet var ju inte så ..." " Du missade att ..."
När vi blir ifrågasatta kan vi lätt känna oss kränkta och hamna i en försvarsattityd, dvs att vi börjar förklara och försvara vårt handlade, vår tanke eller vårt förslag. När vi hamnar i det läget känns det oftast naturligt att berätta varför vi agerat så. Ibland trappar vi upp och ger mothugg genom att vi börjar ifrågasätta den som ifrågasätter "Ja men du sa ju själv att ..." dessa reaktioner resulterar sällan i något konstruktivt.
Byt ut ordet "ifrågasättandet" till "feedback". Det kan vara skönt att byta ut "ifrågasättandet" och "kritiken" till begreppet "feedback" för att neutralisera det som sägs och lyssna med andra öron, kan det vara så att du/vi missat en detalj? Har vi glömt bort mottagarens perspektiv, har vi tänkt för snävt?
Acceptera känslor och reaktioner när vi blir ifrågasätta. Skuld och skam, chock, irritation, ilska, hög puls och tunnelseende. Dessa känslor är helt normala att känna, låt dom finnas där en kort stund och acceptera dom- men fastna inte i känslan utan gå vidare till stegen nedan.
Här kommer en checklista som du kan följa i "ifrågasättandet":
1. Andas: ta ett andetag när du blir ifrågasatt och accpetera obehagliga känslor.
2. Öppet mindset: ställ om till ett nyfiket-, öppet-, och lyhört sinne.
3. Lyssna på vad som sägs: alltså ifrågasättandet och feedbacken. Låt bli att avbryta, låt personen tala till punkt.
4. Förstå vad som sägs: ställ öppna frågor: Hur menar du? Vad var det specifikt som du tyckte...?
5. Välj sedan mellan fyra val. När du nu har förstått innehållet av ifrågasättandet kan du bemöta med:
- Bemöta med fakta, bakgrund och situation - kort och gott hur du gick tillväga och vad som styrker ditt budskap.
- Bemöt med ett tack! I bland kan kritiken vara befogad. Ta emot den och tacka och ta vara på den pusselbiten du kanske saknade.
- Bemöta med tystnad och reflektion, dvs att du behöver tid för att tänka igenom, tid för att processa innan du återkommer med svar. Få råd från respekterade, pålitliga personer omkring dig och skaffa dig flera perspektiv. erfarenheter och fakta.
- Bemöta med en bestämd men vänlig stoppskylt. Om du snabbt bedömmer att du vill stoppa diskussionen gör det professionellt och snyggt: med beslutsam pondus.
Oavsett vilken av dessa tre val du väljer så blir det konskekvenser av ditt bemötande. Var realistisk och gör en konsekvensanalys: Vad vinner jag/vi på mitt val av bemötande, vad förlorar jag/vi.
Allt gott från Nina Buchaus, retorikkonsult