Bloggen

~ senaste från Crevi Retorik ~

Vart tog människorna vägen?

Under mina år som retorikkonsult har jag lagt märke till att vi ofta utesluter "människor" i budskap.

När vi framför företagsbudskap dominerar begrepp som: staplar, statistik, resultat, mål, riktning, åtgärder, intressenter, målgrupper etc. Dessa ord är svåra att greppa. Visst, de förenklar och de är bra att använda, men glöm inte bort att konkretisera dessa med hjälp av riktiga människor!

Vi relaterar ständigt till våra egna erfarenheter, kunskaper och perspektiv för att förstå och då är det människor som har varit inblandade. Våga var specifik och personlig. Viktigt! Var schysst och tänk igenom vad du säger om "människorna" så du inte generaliserar eller förminskar någon. 

Här är sju begrepp som du kan förmänskliga mer:

1. Staplar och statistik: berätta om vilka människor som har varit med och påverkat dessa eller som blir påverkade.

2. Mål, riktning och resultat: berätta om personerna som ska med till målet och vad ger det dom att följa med i riktningen - vad ger det för resultat till hen?

3. Målgruppen: berätta vilka det är i målgruppen. Finns det olika, vilka är dom? Speciella? Var mer specifik i vilka individer som finns där.

4. Kunden: berätta om vem kunden är. Namn, ålder, någon händelse och erfarenhet som kan konkretisera? Vilka behov har hen? 

5. Brukaren/patienten: berätta om brukaren, nämna något namn? Speciell händelse, diagnos, åtgärder, erfarenheter, speciella behov och intressen etc?

6. Kollega, samarbetspartner: berätta om hen/dom, namn, relation, upplevelser, arbetsuppgifter, något särskilt?

7. Dig själv: glöm inte att berätta om dig själv! Våga berätta om vem du är, vad du känner, är engagerad i etc! 

Lycka till!


 


Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

Nina Buchaus

Senaste blogginlägg

Du ska hålla en dragning en presentation och du förbereder

Retorik är att vara tydlig. Tydlighet kan du skapa på
© 2019 Crevi Retorik AB. All Rights Reserved. by WebbMan.