Bloggen

~ senaste från Crevi Retorik ~

Låt mig få tala till punkt!

Tycker du att det är svårt att avbryta någon som pratar? Tycker du att det är ohyfsat att någon avbryter dig? Alla hamnar vi i situationer där vi få kämpa extra för att behålla ordet eller kämpa extra för att avbryta någon.  I den senaste amerikanska debatten mellan Trump och Biden stängde man av mikrofonen på den talare som ej hade ordet och debatten blev mer saklig än den tidigare som blev hätsk och emellanåt otrevlig men också livlig.  Så vad är rätt och fel, är det ok att avbryta, när ska man göra det i så fall och hur gör man då?
 
Rätt att avbryta någon:
  • Om talaren pratar över sin taltid. Om man tydligt har kommit överens om vikten av att alla får tala till punkt, t ex vid mer formella situationer.
  • Om man tydligt har kommit överens om VAD man ska tala om och talaren ändå bryter detta och talar om annat som inte ger något/utvecklar något, t ex sidospår, något helt annat
  •  Om någon gör ett påhopp, oproffsigt och otrevligt
  •  Om man som lyssnare inte förstår budskapet och man behöver verkligen avbryta med en fråga för att förstå
  •  Om man är i ett mer informellt sammanhang med mingel-känsla eller i mindre strukturerade sammanhang 
Mindre rätt att avbryta någon: 
  • Om talaren äntligen har fått modet och börjat prata
  • Om talaren pratar om något svårt resonemang eller väldigt känslomässigt 
  • Om talaren håller en monolog, t ex hyllningstal: fest, dop, begravning, bröllop
  • Om talaren håller ett brandtal t ex motiverande, peppande eller vädigt allvarsamt prat
 
Hur gör du när du ska avbryta?
  1. Vänta på en lucka och kliv in med "Usäkta/Förlåt jag skulle vilja ..."
  2. Inte alltid nödvändigt att be om ursäkt, utan ta ordet - kliv in i samtalet - vänta inte på en lucka! 
  3. Avbryt på ett trevligt sätt: lägg ut en brygga: om talaren pratar om "samarbete" så säger du "appropå samarbete ..." hitta en förankring till ditt ämne
  4. Höj röststyrkan! Då får du uppmärksamhet samtidigt som du söker ögonkontakt med lyssnarna
  5. Använd en gest för att få uppmärksamhet - håll kvar gesten tills lyssnarna sätter fokus på dig!

Lycka till! 

Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

 

 
 
 

 

 

 


Senaste blogginlägg

© 2020 Crevi Retorik AB. All Rights Reserved. by WebbMan.