Webstep satsar på retorik!

Kompetensutveckling viktigt på Webstep som storsatsar på retorik: 

”Alla kan prata om det de är bra på – men vi vill mer än så” 

IT-företaget Webstep har förstått betydelsen av förmedla budskap så att de går fram. Vid sex tillfällen under våren fick seniora IT-konsulter i Stockholm och Malmö en duvning i retorik och presentationsteknik. Kursen syftade dels till att avdramatisera att stå inför en grupp och tala, dels till att ge deltagarna verktyg som gör att kunder och kollegor ser fram emot att få ta del av presentationerna och budskapen. Utbildningen skräddarsyddes efter analys och diskussion med Eje Thorarinsson, regionansvarig på Webstep.

- Vi kallade den här satsningen för Webstep Voices. Bakgrunden är att vi tycker att det är viktigt att våra konsulter känner sig bekväma med att prata inför större eller mindre grupper. Vi är väldigt stolta över våra IT-lösningar - men kan vi inte presentera dem på ett intressant sätt så står vi oss slätt. När konkurrensen är tuff är det företaget som kan få kunden att lyssna som vinner affären.

Sedan tidigare har Webstep något de kallar för Kompetensbio – tillfällen då medarbetare utmanas att inta scenen för valfritt föredrag, följt av en biofilm. Målgrupp för kompetensbion är bland annay potentiella nya medarbetare och kunder.


- Efter vårens kurs hoppas vi såklart att fler medarbetare med större självförtroende ska våga inta scenen med hjälp av all de nya verktyg som de fått av Nina Buchaus, som vi kände stort förtroende för med sin långa erfarenhet av att utbilda grupper i retorik och presentationsteknik.

Innehållet i kursen Webstep Voices gick ut på att ge deltagarna retoriska verktyg för att hantera olika kommunikativa utmaningar. De fick lära sig att väcka intresse för både produkterna och Webstep samt hantera överraskande frågor från publiken.

Kroppsspråk, argumentationsteknik och rösthantering blev det också djupdykningar i. Presentationsövningar filmades, följt av feedback från Nina Buchaus och kurskollegor. En av kursdeltagarna var Mats Ljungberg:

-Det är ju faktiskt lite obehagligt att inta scenen och prata inför större grupper – det tycker nog det flesta. Ofta är kurser av det här slaget korta och jag tycker därför att det var otroligt bra att vi genom Webstep Voices fick sex kurstillfällen på fyra timmar per gång. Det gav oss verkligen tid att träna.

Hos Webstep är man snälla och trygga med varann. Därför tyckte inte Mats att det var jobbigt att ge och ta emot feedback i samband med att hans presentationer filmades.

-Vi hade roligt och det blev många skratt. Det var bra att få koll på egenheter som jag inte visste att jag hade – nu har jag tagit kontroll över dem, säger Mats med ett leende.

 

Artikeln är skriven av Anna Björlin, Peach PR