Retorikbok - 18 konkreta karisma- och retoriktips!

Så lätt får du karisma - med retorik!

Den här boken innehåller det viktigaste du behöver veta för att kicka igång din karisma på ett enkelt sätt. Nina Buchaus menar att vi ofta uttrycker oss alldeles för tråkigt och att vi har en för onyanserad syn på karisma - att man antingen har "det" eller inte. Nina 
hävdar att alla har karisma men att vi hindras av osäkerhet, okunskap och ovilja.

Boken bjuder generöst på:

anekdoter, erfarenheter, exempel och erfarenheter där karisma och retorik är i centrum. Boken ger dig också konkreta verktyg som ger dig omedelbara resultat.

Du får exempel på hur du utstrålar mod med ord, fakta med finess, hur du kan användakonstpausen för att skapa pondus och äga ditt utrymme med rätt hållning, fungerande gester och de rätta plaggen. Du blir också varnad för karismadödande uttryck, till exempel när du beter dig som en egoistisk energitjuv som förpestar din omgivning, inte lyssnar eller förstör trovärdigheten med tics. 

Björn von Sydow, Olof Röhlander och Peter Jihde delar med sig om karisma

I boken får du också ta del av fem karismatiska personer som berättar om deras erfarenheter och tänk kring karisma och retorik. Jag har intervjuat Björn von Sydow, Olof Röhlander, Peter Jihde med flera. 

Välkommen att beställa boken "Konsten att bli karismatisk - Med retorik"

Bokningsformulär>>

Pris: 200 kr inkl. porto.

Recension från BTJ

Nina Buchaus är retorikkonsult och denna bok är en praktisk grundbok i retorik. Den tar upp alla retorikens grundstenar och uttryck, förklarar och omsätter dem i praktiska tips. Fokus ligger på karisma, något som författaren menar att alla kan träna upp - och boken riktar sig därför till en bred målgrupp, allt från den som vill ge bättre presentationer på jobbet till den som bara vill bli bättre på att hantera sociala situationer. Kapitlen är korta och boken är lättläst. 18 kapitel ger 18 tips till karisma, alla avslutas med en sammanfattande faktaruta. Buchaus uppmärksammar enstaka forskning på ämnet och ger exempel på klassiskt duktiga retoriker och talare - från Cicero till Obama. Författarens egna erfarenheter och handfasta råd tillsammans med tips från några aktuella karismatiker(däribland Peter Jihde och Björn von Sydow) gör boken till en lättillgänglig handbok i retorik. 

Lektör: Karin Skagerberg, publicerat i BTJ nr 9, 2015

Från skruvdragare till retorik

Karaten Bygg är inget vanligt företag i byggbranschen. De vill mer. Kvalitet är ett ledord och de vet att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Karaten vill rekrytera de bästa medarbetarna i branschen och ge dem verktyg att göra ett riktigt bra jobb.

-Vi har idag snart 300 medarbetare, de flesta snickare, och vi är representerade på sju orter i södra och västra Sverige, berättar Jonny Polvora, kommunikationsansvarig på Karaten Bygg och fortsätter: Våra medarbetare uppmuntras hela tiden till kompetensutveckling och ökat ansvar - det gör att vi säkrar kvaliteten i alla led och kan föra en bra dialog inifrån och ut.

Steget från skruvdragare till retorik kan tänkas långt – men det är det inte. Med fler verktyg i verktygslådan tänkte Jonny Polvora att tjänstemännen skulle ta sig an månadsmötena med sina byggare med extra motivation.

- Vi vet att en informerad medarbetare som får komma till tals är en delaktig och ansvarstagande medarbetare. Därför ville vi att våra tjänstemän skulle gå en utbildning i retorik så att de kan hålla riktigt bra möten med våra hantverkare.

Särskilt nöjd var Jonny Polvora med den coachning som Nina Buchaus gav med några medarbetare i taget inför gruppen.

-Det var lättsamt, konkret och roligt. Även de mindre gruppövningarna när vi fick öva på startknapp, startreplik, förtroendefas och faciliteringsfas med efterföljande feedback från gruppen var väldigt nyttig, säger Jonny Polvora.

-Det är otroligt roligt och berikande att arbeta med olika yrkesgrupper i olika branscher. Att hålla i presentationer är en konst som alla kan bemästra med tips och tricks. Och träning. Med tiden kommer självförtroendet som ger extra skjuts – och då flyger det på riktigt, säger Nina Buchaus, retorikexpert, Crevi Retorik.

 

Vill ni också bli tydligare på att framföra budskap? Kontakta Nina Buchaus för information och offert: 070- 632 21 92 eller nina@creviretorik.se - Välkommen! 

Skrivet av Anna Björlin, Peach PR

Webstep satsar på retorik!

Kompetensutveckling viktigt på Webstep som storsatsar på retorik: 

”Alla kan prata om det de är bra på – men vi vill mer än så” 

IT-företaget Webstep har förstått betydelsen av förmedla budskap så att de går fram. Vid sex tillfällen under våren fick seniora IT-konsulter i Stockholm och Malmö en duvning i retorik och presentationsteknik. Kursen syftade dels till att avdramatisera att stå inför en grupp och tala, dels till att ge deltagarna verktyg som gör att kunder och kollegor ser fram emot att få ta del av presentationerna och budskapen. Utbildningen skräddarsyddes efter analys och diskussion med Eje Thorarinsson, regionansvarig på Webstep.

- Vi kallade den här satsningen för Webstep Voices. Bakgrunden är att vi tycker att det är viktigt att våra konsulter känner sig bekväma med att prata inför större eller mindre grupper. Vi är väldigt stolta över våra IT-lösningar - men kan vi inte presentera dem på ett intressant sätt så står vi oss slätt. När konkurrensen är tuff är det företaget som kan få kunden att lyssna som vinner affären.

Sedan tidigare har Webstep något de kallar för Kompetensbio – tillfällen då medarbetare utmanas att inta scenen för valfritt föredrag, följt av en biofilm. Målgrupp för kompetensbion är bland annay potentiella nya medarbetare och kunder.


- Efter vårens kurs hoppas vi såklart att fler medarbetare med större självförtroende ska våga inta scenen med hjälp av all de nya verktyg som de fått av Nina Buchaus, som vi kände stort förtroende för med sin långa erfarenhet av att utbilda grupper i retorik och presentationsteknik.

Innehållet i kursen Webstep Voices gick ut på att ge deltagarna retoriska verktyg för att hantera olika kommunikativa utmaningar. De fick lära sig att väcka intresse för både produkterna och Webstep samt hantera överraskande frågor från publiken.

Kroppsspråk, argumentationsteknik och rösthantering blev det också djupdykningar i. Presentationsövningar filmades, följt av feedback från Nina Buchaus och kurskollegor. En av kursdeltagarna var Mats Ljungberg:

-Det är ju faktiskt lite obehagligt att inta scenen och prata inför större grupper – det tycker nog det flesta. Ofta är kurser av det här slaget korta och jag tycker därför att det var otroligt bra att vi genom Webstep Voices fick sex kurstillfällen på fyra timmar per gång. Det gav oss verkligen tid att träna.

Hos Webstep är man snälla och trygga med varann. Därför tyckte inte Mats att det var jobbigt att ge och ta emot feedback i samband med att hans presentationer filmades.

-Vi hade roligt och det blev många skratt. Det var bra att få koll på egenheter som jag inte visste att jag hade – nu har jag tagit kontroll över dem, säger Mats med ett leende.

 

Artikeln är skriven av Anna Björlin, Peach PR

Nu ser vi fram emot att inta scenen

Ethos, logos och pathos. Margaret Thatcher, Olof Palme och Barack Obama. Ord och namn som associeras till retorik. Läran om konsten att övertyga enligt filosofen Aristoteles. En konst som fler av oss skulle behöva behärska för att bli lyssnade på och för ökade framgångar. I kursen "Säljande företagspresentationer" coachar retorikexperten Nina Buchaus sina deltagare med utgångspunkt från deras vardag.

Yvonne Eriksson och Ewa Zirkelbach jobbar båda med försäljning av Svea Ekonomis administrativa och finansiella tjänster. Tillsammans har de nyligen avslutat kursen "Säljande företagspresentationer" hos Nina Buchaus, som ger en rad olika retorikkurser och föreläsningar i det ena företaget Crevi Retorik.

- I vårt arbete genomför vi mindre och större presentationer i princip dagligen. Till exempel på kundmöten, frukostaseminarier och på kongresser. Vi har fått en hel del säljutbildningar men retorikkursen hos Nina Buchaus och Crevi Retorik tillförde något helt annat eftersom den uteslutande fokuserade på hur jag, efter mina förutsättningar, ska förmedla och nåt ut med mina budskap så bra som möjligt, säger Ewa Zirkelbach.

Egna presentationer

För att utbildningen ska ge så mycket som möjligt arbetar Nina Buchaus med utgångspunkt från kursdeltagarnas egna budskap och powerpoint-presentationer. Det sker både med och utan kamera. Att uttrycka sig tydligt är ett viktigt ledord. Tydligheten ska ramas in av pauser, specifika gester, kroppsspråk, ögonkontakt och en nyanserad röst som inte ber om ursäkt för sig. Gärna kryddat med metaforer och konkreta exempel.

- Jag var rätt så nervös vid första kurstillfället men Nina var riktigt duktig på att skapa en lugn och trygg atmosfär. Det var också bra att vi två som gick kursen känner varandra, det gjorde att vi lättare kunde diskutera hur vi kan uppfattas av publiken och ge varandra konstruktiv kritik, säger Yvonne Eriksson.

En kort tid efter kursen skulle Eva och Yvonne genomföra en presentation för en större publik på ett seminarium.

- Jag fick därför tillfälle att tidigt utnyttja det jag lärt mig. Det var väldigt roligt och jag kände mig helt klart säkrare - och mer levande. Jag ser faktiskt fram emot att inta scenen för en större publik snart igen, säger Yvonne med ett leende.

Ewa nickar och håller med: - Jag kände också stor skillnad - en större trygghet på scenen. Jag upplevde det som att jag fick extra positiv respons den här gången.

Men nu gäller det att hålla det vi lärt oss vid liv tills nästa gång. Retorik måste tränas regelbundet.