07
juli

Fruktansvärd retorik

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 3890 gånger

Efter regn kommer solsken. Efter dåliga tider kommer bra tider ...

Det är viktigt att väcka motivation, lust och hopp. Fruktan och hopp är ett klassiskt retoriskt drag. Det låter inte vackert att använda fruktan och hopp men vi gör det för att förenkla och förstärka det vi vill säga. Det kallas också "antites": att använda motsatser exempelvis: mörkt/ljust, svårt/enkelt, vinter/sommar. Jag gör det på hemmaplan till mina barn: målar upp en bild av vad som händer med deras tänder och kroppar om man äter två glassar och godis varje dag: hål i tänderna, timmar i tandläkarstolen, fetma, diabetes. Med de ljusa penslarna drar jag sedan: hela tänder, sparar pengar, friskare kropp. Under måndagens Almedalstal fick vi höra Annie Lööf använda "fruktan" i sin inledning för att sedan ge lösningar och inge hopp. Se talet här.
Vill du skapa hopp? Missa inte dessa fyra steg:

 

1. Fruktan: inled din med din oro, dina problem, hinder, utmaningar etc

2. Hopp: bemöt sedan dina orosmoln med lösningar, förslag etc som väcker hopp och lust

4. Vi- känsla: skapa en vi-känsla genom att tilltala dina lyssnare med "vi", "tillsammans", "oss", "ihop"

3. Avsluta med att kort sammanfatta de viktigaste "fruktan-bilder" som direkt knyts till dina "hopp-bilder"

 

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult

 

 

16
juni

Konsten att inte svara

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 1906 gånger

Vi hamnar ofta i situationer där vi inte kan svara eller inte vill svara på frågan. Många av oss är rädda för frågor som vi inte kan svara på. Sluta med det! Se varje svår fråga som en utmaning!

Tre exempel på frågor som inte behöver besvaras:

1. Frågan är opassande och pinsam.

2. Frågan kan inte besvaras för att jag har för lite kunskap eller för att frågan är för komplex.

3. Svaret på frågan kan förstöra ett resultat om det kommer ut för tidigt eller i fel situation.

Tre tips till att "inte svara på frågan":

1. Säg rakt ut att du inte kan besvara frågan och ange skäl.

Exempel: "Jag har inte arbetat tillräcklig länge med frågan/ämnet därför kan jag inte i dag ge dig ett klokt och korrekt svar."

2. Svara - men inte på frågan utan ändra riktning. När du byter riktning håll dig till ämnet och byt perspektiv: från det lilla till det stora, från det konkreta till det abstrakta, från dåtid till nutid.

Exempel: Du har blivit anklagad för att ha infört en dålig rutin (nutid) och svarar: "Rutiner är A och O för vår verksamhet. Som ni minns (dåtid) när vi införde rapporteringssystemet för 10 år sedan fanns det barnsjukdomar. Framöver kommer vi att fortsätta hitta nya lösningar som hjälper oss."

3. Träning ger färdighet!  Studera politiska debatter och andra forum som bemästrar konsten att inte svara på frågor. Lycka till!

 

Författare Nina Buchaus

Källa: Retorikmagasinet Nr 57

 

26
maj

Stabil eller föränderlig?

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 3243 gånger

 

Ord har makt. Ord förändrar våra tillstånd. Ord sätter spår i våra liv. Vilka ord använder du? I det amerikanska valet pågår det ett ordflöde som ska locka väljare och orden skiljer sig. Republikanerna väljer betydligt fler substantiv än demokrater när de håller tal och demokraterna föredrar att använda adjektiv i större utsträckning.

Substantiv: Namn på olika saker.
Adjektiv: talar om hur substantiven ser ut.

Vad står de olika ordvalen för och hur kan du dra nytta av det? 

1. Använd fler substantiv än adjektiv när du vill ge intryck av stabilitet, tradition och konkretion: 
Exempel: "Vi är optimister". "Jobb åt alla". "Vi har kunskap". 

2. Använd fler adjektiv (talar om hur substantiven ser ut) än substantiv när du vill ge intryck av föränderlighet.
Exempel: "Vi är optimistiska". "Alla ska vara sysselsatta." "Vi är kompetenta". 

Nu vet du hur du ge två olika intryck med hjälp av två ordklasser - lycka till! Källa tidningen Språk 

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult, utbildare och föreläsare

 

09
maj

Mindre monolog - mer dialog!

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 2893 gånger

Den moderna retoriken handlar om att gå i dialog med publiken och ha färre EGO-föredrag. Jag lär mina deltagare att skapa dialog med sina åhörare både direkt och indirekt. Lyssnaren vill känna sig mer delaktig i dag och mer betydelsefull inte bara sitta och vara passiv. Här kommer åtta tips till att skapa dialog under dina presentationer:

  1. Använd ett aktivt ögonspråk - med alla!
  2. Använd ett kroppsspråk som visar öppenhet och rörlighet
  3. Använd en röst en ton som signalerar samtal, dialog. Undvik en flack entonig ton - variera din röst
  4. Använd bekräftande ord när du får frågor och kommentarer: "en viktig fråga", "intressant reflektion" 
  5. Bygg upp en stämning som är avspänd och tillåtande för dumma frågor och förslag
  6. Ta tempen. Ställ frågor som aktiverar dina lyssnare och aktivera dem genom att de får räcka upp handen som svar
  7. Låt dina åhörare få prata i små grupper och lyfta tankar, förslag, ideér och sedan skriva ned dem på post-it-lappar
  8. Var genuint intresserad av dina åhörares tankar, motivation, förslag, problem etc. De ger dig kunskap och information som du har nytta av!

    Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult 

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube