27
oktober

Sätt fart på stolarna

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 2157 gånger

Att sitta och lyssna på sin stol kan vara många gånger vara tröttsamt och tråkigt. Talaren har stort ansvar för att anpassa sin information till lyssnarnas status. Jag brukar köra bikupor när jag vill få fart på lyssnarna, ett knep att ta till när energin är låg i rummet.

 

Bikupans fördelar: Sätter fart på lyssnarna. Skapar aktivitet och rörelse i rummet. Sätter ansvaret på lyssnarna att vara delaktiga. Skapar bra diskussionsunderlag, frågor och funderingar. Sist men inte minst: du som mötesledare och talare kan vila några minuter och studera bikuporna.

Hur gör du? Ge instruktioner i fyra steg:

  1. Diskutera två och två/ tre och tre, diskutera följande (...) fråga/ämne.
  2. Hjälp till, styr upp vilka som ska jobba ihop. 
  3. Ge en exakt tid: "Vi diskuterar detta ämne i tre minuter".
  4. Ta del av bikupornas diskussioner. Välj mellan tre olika sätt:
    1. Muntligt i stor grupp. 2. Varje bikupa får presentera inför gruppen. 
    3. Låt varje bikupa presentera sin diskussion med nyckelord på post-it-lappar som hängs upp på tavla, blädderblock. 

 

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult

 

05
oktober

Retorik med kammen

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 1474 gånger

Jag satt på en föreläsning och lyssnade på en man från en myndighet som informerade om ungdomars alkhol- och drogvanor. Intressant och viktigt ända tills han sa: "Ni vet alla hur det var, den första fyllan och cigaretten." Det var då jag satte armarna i kors och tappade förtroende för föreläsaren. Att dra alla över en kam är vanligt, vi gör det för att underlätta, förenkla och överdriva. Nödvändigt i vissa situationer men i förödande i andra situationer. Grundregeln gällandes genereliseringar är att du frågar dig: gäller detta alla? Om inte säg hellre tipsen nedan: 

1. Generalisera med pronomen: vi, alla, oss, tillsammans. Säg hellre: vissa av oss, några av oss etc.

2. Generalisera med känslor: vi alla känner, tycker, brinner. etc. Säg hellre: några av oss kanske känner, tycker, brinner.

3. Generalisera med fikonspråk: alla vet vad "fackuttryck" betyder. Säg hellre: "fackuttrycket" och definiera.

4. Generalisera med kunskap: alla har vi kunskap om "den nya arbetsmiljölagen" som berör oss. Säg hellre en del av oss, några av oss, förklara och informera sedan vad den innehåller.  

Var noga med vilka du kammar över - målgruppsanpassa! Lycka till!

Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

06
september

Backspegel på vägen där ...

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 2600 gånger

Backspegeln är inte endast livsviktig i bilkörning - utan också i kommunikation!

När du blir missförstådd och dina lyssnare ser ut som frågetecken kan du ha glömt att säga vad du har sett i backspegeln. Enligt retoriken kallas backspegeln för "narratio" eller som vi säger i dag "bakgrund". Placera din bakgrund efter din inledning. Den ska vara en mjuk övergång till ditt huvudbudskap. Tre frågor om bakgrunden:

  1. Varför en bakgrund? Bädda för budskapet och förbered lyssnarna för ditt budskap. Resultat: du blir begriplig, du engagerar mer och du har lättare att få igenom dina budskap. 
  2. Vad ska bakgrunden innehålla? Ställ dig frågan: Vad är det som gör att jag förmedlar just det det här? Vad har hänt? Presentera relevant fakta, problem och hinder. Förstärk gärna med en berättelse eller exempel för att sätta lyssnarna i samma bild som du har sett i backspegeln. 
  3. När ska du presentera en bakgrund? När du vill övertyga!

    Lycka till! 

    Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare, Crevi Retorik AB
17
augusti

Nöden har ingen lag

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 2429 gånger

En vanlig fråga som jag får är hur man kan stoppa samtal och diskussioner på ett snyggt sätt utan att vara otrevlig och såra. Här kommer fyra smarta tips till dig som vill avbryta snabbt och smidigt när nöden kräver det: 

  1. Se glad ut när du avbryter
  2. Höj energinivån och styrkan i din röst
  3. Snappa upp övergångar hos pratkvarnen, bryggor som du kan använda när du tar över ordet: t ex om pratkvarnen säger " Då regnande det så mycket ..." Använd bryggan "mycket" t ex "Ja, när du säger mycket så ser jag högen växa på mitt bord". 
  4. Avbryt mitt i, vänta inte på "rätt tillfälle" - utan gör det - nu!

Nöden har ingen lag. Lycka till!

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult, föreläsare och utbildare

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube