05
augusti

10 retoriktips som ger karisma!

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 285 gånger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17
maj

Vart tog människorna vägen?

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 352 gånger

Under mina år som retorikkonsult har jag lagt märke till att vi ofta utesluter "människor" i budskap. När vi framför företagsbudskap dominerar begrepp som: staplar, statistik, resultat, mål, riktning, åtgärder, intressenter, målgrupper etc. Dessa ord är svåra att greppa. Visst, de förenklar och de är bra att använda, men glöm inte bort att konkretisera dessa med hjälp av riktiga människor!

Vi relaterar ständigt till våra egna erfarenheter, kunskaper och perspektiv för att förstå och då är det människor som har varit inblandade. Våga var specifik och personlig. Viktigt! Var schysst och tänk igenom vad du säger om "människorna" så du inte generaliserar eller förminskar någon. 

Här är sju begrepp som du kan förmänskliga mer:

1. Staplar och statistik: berätta om vilka människor som har varit med och påverkat dessa eller som blir påverkade.

2. Mål, riktning och resultat: berätta om personerna som ska med till målet och vad ger det dom att följa med i riktningen - vad ger det för resultat till hen?

3. Målgruppen: berätta vilka det är i målgruppen. Finns det olika, vilka är dom? Speciella? Var mer specifik i vilka individer som finns där.

4. Kunden: berätta om vem kunden är. Namn, ålder, någon händelse och erfarenhet som kan konkretisera? Vilka behov har hen? 

5. Brukaren/patienten: berätta om brukaren, nämna något namn? Speciell händelse, diagnos, åtgärder, erfarenheter, speciella behov och intressen etc?

6. Kollega, samarbetspartner: berätta om hen/dom, namn, relation, upplevelser, arbetsuppgifter, något särskilt?

7. Dig själv: glöm inte att berätta om dig själv! Våga berätta om vem du är, vad du känner, är engagerad i etc! 

 

Lycka till!

 

Skrivet av Nina Buchaus, retorikkonsult 

 

14
februari

Sluta glo i mobilen!

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 452 gånger

Låter du inte personer i din närhet att prata till punkt eller sitter du med ögonen i mobiltelefonen? Då kan andra uppleva att du använder dig av en härskarteknik. Det här är signalerna du bör vara uppmärksam på. 

En härskarteknik är en slags manipulation som används i sociala sammanhang, och lämnar utsatta med en känsla av skuld och skam. Du kan både utsättas för tekniken men även utöva den själv, utan att du vet om det. 

– Vi utövar alla härskartekniker. Det är ett sätt att ordna en struktur i vardagen, säger Nina Buchaus, retorikexpert. Det kan handla om ditt kroppsspråk, att du fokuserar blicken på annat än personen du talar med eller att dina gester signalerar att du är missnöjd med något en person gör.

– I en mötessituation där en person aldrig sluta prata kan det exempelvis handla om att du vänder ryggen till personen för att visa att den måste ge dig.

Läs hela Nina Buchaus artikel på Expressen.se

20
december

Sätt punkt!

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 1174 gånger

Att avsluta snyggt är en konst. Det räcker inte med att säga "Ja, det var allt jag hade att säga" eller Sååå, nu var det slut". Visa respekt för ditt budskap, för dina lyssnare och inte minst för dig som talare. Fem vanliga misstag när vi ska avsluta och sätta punkt:

  1. Vi kommer aldrig till punkt utan vi pratar på
  2. Vi pratar för fort för att ha det sagt
  3. Vi planerar inte för att avsluta utan gör det spontant utan eftertanke
  4. Vi pratar för tyst i slutet av buskapet/meningen så lyssnaren inte hör vad vi säger
  5. Vi förminskar budskapet genom att signalera osäkerhet och otrygghet med kroppen

Fem tips till snygga och säkra slut:

  1. Tiden: När det är dags att sätta punkt - gör det! Korta ner det du hade tänkt och säga. Ha respekt för andras klockor och agendor - och din egna!
  2. Snygga ord: Visa artighet och välvilja. Använd slutord som: "Tack!", "Jag önskar er en fin kväll", "Bra jobbat alla!", "Allt gott!", "Lycka till!"
  3. Planerade ord: Om du har tid att förbereda en avslutning gör det med finess. Tänk ut ett slutbudskap som knyter ihop allt det du har sagt. Här kan du passa på att väcka känsla och sätta fart på lyssnarna genom att uppmana till handling!
  4. Rätt ton: Avslutningstonen har en psykologisk effekt för dig som talare, för ditt budskap och för dina åhörare. Gå ner i ton när du vill skapa känsla av ”tyngd” – sista meningen eller sista ordet. Använd ”röstregistrets källare” för att få rätt ton – en mörk ton.
  5. Punkt med kroppen: Visa med din kropp, mimik och ögonkontakt att det är slut. Sitt eller stå stilla och visa ett lugn. Använd gärna en avlslutningsgest; en sammlande gest.

Lycka till! Önskar er en fin avslutning på 2017 och ett underbart 2018!

Önskar Nina Buchaus, Crevi Retorik

Sida 1 av 13

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube