Nina Buchaus

Nina Buchaus

Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

30
maj

Lyssnandets konst är lika viktig som talandets konst. Om det endast är din egen röst som hörs uppfattas du som en krokodil: stor mun och små öron. Det vill säga: du har en skylt runt halsen med texten: "upptagen av mig själv!"  

Som krokodil missar du mycket: du får inte veta vad din/dina lyssnare: är intresserade av, vad de behöver, vad de vet om dig och ditt budskap. Som krokodil får du inte lära dig ny kunskap och du får inte heller självinsikt eftersom du speglar dig i dig själv.


Det finns många sätt att lyssna på. Vilken lyssnarstil du väljer beror på syfte, situation och vem du har framför dig. Innan du får tips om det rätta sättet kommer en varning:

Krokodilens två lyssnarsätt:

1. Slölyssnandet: du orkar inte ta del av det som sägs. Du skärmar av. Du dagdrömmer. Fokuserar på något annat. Men har ett halvt öra till det som pågår. 

2. Störande lyssnande: Du vill synas och höras - helst hela tiden. Du flikar in med kommentarer, avbryter, tar över samtalet, tittar på klockan, du fyller i vad den andra tänker säga så fort det blir en konstpaus. 


Välj det rätta lyssnandet - det aktiva lyssnandet i möten, utvecklingsamtalet, frukostmötet, minglet, säljmötet, svåra samtalet, frågestunden i presentationen, pratet i hissen, samtalet på tåget och på middagen. 

Aktivt lyssnande: Du vill förstå vad hen säger. Du förstår att du spar tid och pengar genom att aktivt vara med i samtalet. Du målar upp en karta i ditt huvud av det som sägs. Du bekräftar genom ögonkontakt och andra bekräftelsesignaler. Du antecknar det viktigaste detaljerna. Du ställer utvecklande och sammanfattande frågor och stämmer av. 

Lycka till!

Skrivet av Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare, Crevi Retorik AB

 

 

08
maj

Även jag som har vanan och viljan av att prata inför stora som små grupper av åhörare kan jag få känslan av stress och panik. För att bryta känslan andas jag medvetet. Se tipset längre ner. Först  kort om våra tre andningslägen:  

Högandning: vi andas med övre delen av bröstkorgen (stressad andning)

Mellanandning: vi andas med bröstet (slarvig andning)

Lågandning: vi andas genom de tre nivåerna ner till botten av diafragman (medveten andning) När vi tar en paus då och då och andas övertygar vi med vårt uttryck. Ett lugn läger sig och smittar av sig på stämningen. 


Skaffa dig en andningsrutin! Gör den när du känner dig stressad eller frustrationen tar över. Bryt snabbt. Ta en paus med medveten andning i tre steg - gör det långsamt!

  1. Stäng munnen och ta ett andetag genom näsan. Känn luften strömma in genom näshålorna - följ hela andetaget ner till lågandningen. Håll andan i tre sekunder!
  2. Följ sedan din utandning från lågandningen hela vägen upp till utandningen genom näshålorna.
  3. Gör denna andningsrutin tre gånger Kom sedan tillbaka till mötet, diskussionen eller den situation du befann dig i - förhoppningsvis bättre rustad och lugnare i sinnet!

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

29
mars

 

handslag

Under mitt liv har jag mött många händer: svettiga, starka, svaga, slemmiga, kalla, undvikande, vänliga, omhändertagande, trygga, varma och underbara händer! Handhälsningen betyder oerhört mycket i våra relationer. Här kommer en snabbkurs i hur du kan bli bättre på att skaka hand.

Vem använder handslag? I en kultur där handhälsningen är normen. Först och främst, du som vill ta initiativ till att skapa en god relation. Knyta kontakt och visa på mod. I en kultur där handhälsningen är en norm. På alla platser. Hemma och borta. Utomhus och inomhus. I det privata och i det proffesionella. Bland unga och gamla.

När använder man handslaget? I stunden du möter en person som du vill skapa god relation med. I nya som gamla relationer. I inledningsskedet och avslutningsskedet av ett möte, en presentation etc. I initiativ av dig när du vill presentera någon för din kontakt.  

Vänligt eller härskande handslag?
Ett handslag är en gest som har sitt ursprung långt tillbaka i tiden. Man tog i varandras händer för att visa att man inte bar på vapen. Ett handslag har många nyanser. Här kommer tre olika handhälsningar:

  1. Två händer möts på lika villkor. Samma tryck, samma känsla. 
  2. Två händer möts på ojämna villkor, det vill säga den ena handen visar mer eller mindre av styrka, värme etc.
  3. Två händer blir plötsligt tre. Den ena handen visar även på dubbel handfattning: alltså, du får en till hand över handslaget. Denna hand kan uppfattas som vårdande och vänlig eller härskande och kontrollerande. Om detta inte känns ok. Gör samma grepp: lägg din andra hand på toppen och säg något markerande: "VÄLDIGT trevligt att vara här ...". Släpper inte personen ta hjälp av din lediga hand och markera genom att ta tag i personens axel, arm, vänligt men bestämt med en replik liknande som ovan. Se Trumps handslag här!

Tre tips till ditt handslag:

  1. Tänk på att en del kan vara skadade i handen och inte har handkraft som du, därför är det viktigt att trycka till "lagom". Det är inte en tävling i styrka (om inte det är syftet ...). Det blir snarare en nackdel till ditt första intryck om du är en Terminator.
  2. Om du är den döda fisken ska du sluta med det! Våga ge ett modigt handslag så vinner du respekt. OM du är skadad eller inte har kraften kan det finnas en poäng att berätta det innan handlingen, öppet och ärligt - utan att ursäkta dig!
  3. GLÖM INTE! Ett handslag utan ögonkontakt är inget handslag. Möt personen med en stadig, öppen och vänlig blick! 

 Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult, Crevi Retorik

 

 

07
mars

Hur talar man så att andra vill lyssna? Oavsett om det är i mötesrummet, på anställningsintervjun eller runt fikabordet kan du bli bättre på att prata och påverka.

Retorik - eller konsten om att övertyga – myntades redan av de gamla grekerna. Där räknades ”en man en röst” och det var viktigt att kunna föra sin talan. I många länder är retorik, eller speech, ett obligatoriskt skolämne, men i svenska skolan togs det bort i mitten av 1800-talet. Kanske är det just därför som att tala inför publik är en av de saker som många säger sig frukta allra mest.

För att kunna vara spontan måste du vara förberedd! Se såväl småpratet vid kaffeautomaten som argumentationen i korridoren som ett tillfälle att träna dig i kommunikation och öva, öva, öva.

Läs hela min artikel i tidningen Vision med alla retoriktips genom att klicka på denna länk. 

Vänliga hälsningar Nina Buchaus, retorikkonsult och VD Crevi Retorik AB

 

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube