Nina Buchaus

Nina Buchaus

Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

17
augusti
Back in business? Mjukstarta med klädtips!
 
 

Återta pondusen med kavajen

  • Tjejer -  behåll sommarklänningen och addera din kavaj och snygga skor.
  • Killar - behåll t-shirten (i god kvalité) under kavajen.

 

Behåll semesterkänslan - utan att tumma på intrycket 

  • Tjejer - använd gärna dina slappa, mönstrade sommarbyxor men byt de platta skorna mot klackar och addera en fin blus och ett läckert halsband. 
  • Killar - behåll dina schyssta sneakers och addera en snygg kostym-byxa och en fin tröja till.
OBS! Ha aldrig flip-flops eller andra tofflor på kontoret - det ger ett allt för slappt intryck. Se till att inhandla ett par riktigt sköna och snygga skor att ha. Det finns massor på rea just nu!
 
 
Skrivet av Suzanne Tingwall, Humanimpact AB

 

22
juni

Knepen som stärker din auktoritet

Alla behöver ibland kunna övertyga. Det finns användbara knep för att utstråla auktoritet - och fallgropar att undvika. Läs hela artikeln här! Eller få med dig 5 snabba:

  1. Stå eller sitt med rak rygg.
  2. Ha huvudet stilla när du pratar.
  3. Flacka inte med blicken utan fäst den på några nyckelpersoner eller på det du presenterar.
  4. Ha en röst som är jämn och något entonig.
  5. Sätt en ren punkt efter dina meningar, undvik efterföljande småord eller småljud.

Bild: Janetta Nyberg. Författare: Nina Buchaus. Artikeln är publicerad i tidningen "Publikt" av Susanne Eriksson

08
juni

Känslor och kalla fakta när du argumenterar

När jag hamnar i en argumentation kan jag lätt leverera känsloargument, t.ex. argument som inleds med: "det passar bra ... "det behövs ...". Numera gräver jag djupare i känslan. Försöker hitta en tråd till faktabaserat: kostnad, vinst, pengar. Eller att jag hittar underlag i en rapport, forskning, studier, regler som kan stärka mitt känslo-argument.  

Ett exempel på en agumentation som startar i en känsla och förstärks med kalla fakta: "Jag har tagit stort ansvar och lagt ner mycket tid och engagemang i mitt projekt" (känsloargument). "Jag har ansvarat över en budget på tre miljoner kronor, haft samarbete med fyra leverantörer och varit ansvarig för kommunikationen de åtta personerna som varit med i projektgruppen" (faktaargument). Att vädja till förnuftet med fakta är att komma närmare verkligheten och att vara konkret i sin kommunikation. 

Vill du ha mer tips om hur du kan stärka argumentaitonen?

Beställ min bok: "Konsten att bli karismatisk - Med retorik" via Adlibris eller Bokus

Boka öppen utbildning: Argumentationsteknik - Konsten att övertyga i Stockholm den 11 november

 

08
maj

 Jag lyssnade på en expert som uttalade sig om sitt ämne i går. Experten sa     "Alla springer i ekorrhjulet." Jag var intresserad innan, nu blev jag ointresserad. Det utlösande ordet var "alla". Jag kände mig inte som en i expertens "alla". Undvik att generalisera! Om du tror att ordet "alla" skapar en känsla av att du inkluderar samtliga måste du vara säker på att det verkligen gäller "alla" - annars exkluderar du några!

Hur kan du uttrycka dig i stället för att använda "alla"?
Här kommer tre ersättningstips!

1. Säg: "många kan säkert känna igen sig i ... "

2. Säg: "fler av oss kan hålla med"

3. Säg: "några av er har kanske gjort ..."

Sammanfattningsvis. Använd ibland en glesare kam när du gör draget.

 

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube