Nina Buchaus

Nina Buchaus

Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

21
december

Det finns ord som saboterar, ord som smyger in och förstör helthetsintrycket av det du vill förmedla. Ord som skapar frågetecken där du vill skapa självklarhet. Tänk dig att du ska tacka din kollega, din kund för ett gott samarbete under året och du säger: "Det var faktiskt givande att jobba ihop med dig." Ordet "faktiskt" signalerar osäkerhet och kan också bli ett otrevligt intryck. De tre orden nedan är viktiga att använda när vi vill förmedla en tveksamhet och öppenhet t. ex."Vi skulle faktiskt kunna ...". Men skippa dessa tre i lägen där du vill skapa tydlighet och beslutsamhet: 1. Faktiskt. 2. Kanske. 3. Ganska.

 

Författare: Nina Buhaus, retorikkonsult och föreläsare, Crevi Retorik

01
december

Hur bra är du egentligen på att skriva mejl? Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kolleger.

1. Otydlig ämnesrad

2. Otrevlig inledning

3. Långrandigt

4. Du låter som du skriker

5. Låter bli att svara

6. Slarvar med filer

7. Slapp avslutning

Få tips om hur du ska undvika dessa sju misstag - klicka för hela artikeln i Metro här!

 

17
november

När vi lyssnar på idrottsstjärnornas intervjuer efter deras prestationer inleder de ofta med ett "nej" innan de går vidare med sitt svar. Jag har uppmärksammat att jag själv slentriant slänger ut ett nej när jag får en fråga t ex om hur jag hade det i helgen så svarar jag: "Nej, jag haft det lugnt och skönt."

Vilket intryck ger "nejet"? Hur påverkas mottagaren och hur påverkas du? Ett inledande nej signalerar att du går i en försvarsposition och ska förklara hur det var i stället för att berätta hur det var. "Nej" är en negation som ger ditt budskap en negativ klang fast du egentligen vill förmedla något positivt. Samtidigt påverkas du och ditt sinnestillstånd med ditt inledande "Nej ..."  - till det negativa!

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult, Crevi Retorik AB

 

 

20
oktober

Se till att komma till start på rätt sätt!

När du börjar prata på ett möte eller när du börjar att hålla din viktiga presentation kan du härma våra idrottsprofiler. Hur då? Skaffa dig en rutin! Det hjälper till att minska anspänningen och nervositeten om den kickar igång. Den hjälper dig också att hitta fokus. Höjdhopperskan Kajsa Bergqvist klappade sig själv på låren innan hon tog det första steget mot ribban. Höjdhopparen Stefan Holm drog händerna över ansiktet och huvudet ett antal gånger. Dessa rutiner bidrog till medaljer. 

Tre tips till att starta rätt: 

1. Hitta din startknapp: Hitta en "mental startknapp". Till exempel: knyt näven, rätta till klockan, sätt dig till rätta, sträck på dig, lägg ner pennan etc.

2. Hitta ditt startord: Förbered dig på ett startord/startmening/startreplik då eliminerar du alla slaskord som kryper in "eh", "och", "ja" och höj tonen precis i starten!

3. Hitta din starthållning: Sittandes eller ståendes ska din kropp vara något framåtlutad. Fötter planterade på golvet brett isär. Överkropp öppen, prova att prata med händerna med öppna handflator uppåt, rikta händerna till dem du pratar med. Händerna ska inte vara helt stilla de ska förstärka och levandegöra ditt budskap. 

 

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult 

 

 

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube