Nina Buchaus

Nina Buchaus

Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

14
april

"Kan du vara lite mer konkret?", en mycket vanlig fråga från journalister. Jag är säker på att du också har suttit på ett möte eller i något annat samman-hang och önskat mer konkretion av presentatören. Ge alltid något konkret till dina lyssnare. Den aktuella vårbudgeten presenterades förra onsdagen. Magdalena Andersson presenterade ett förslag: att det ska bli billigare med enklare tjänster som att laga saker som cyklar, skor och kylskåp. 

Abstrakt: Enklare tjänster.

Konkret: Laga saker som cyklar, skor och kylskåp. 

Nu kanske du tänker att detta var ett banalt exempel. Och det är det, vilket det oftast är när vi konkretiserar och tydliggör. Våga vara enkel i ditt sätt att uttrycka dig. Förstärk det abstrakta med konkretion. 

Tre tips för att konkretisera: 

  • Använd exempel med människor, specifika händelser, situationer, tillvägagångssätt etc.
  • Använd de rätta namnen på saker och ting, säg tydlig vad för saker du pratar om.
  • Använd siffor som säger något.

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

31
mars

Vi diskuterar, vi pratar och vi framför information och budskap. Sen kommer vi till en fas när vi behöver sätta punkt. Att avsluta och runda av är en konst. De flesta flygolyckor händer vid start och landning. Det är likadant när man talar. Man behöver en bergsäker landning eller avslutning, med alla hjul i banan och en kort inbromsning. Retoriken ger dig fem snabba tips till snygga avslutningar muntligt som skriftligt:

  1. Planera i förväg in din avslutning (vad du ska säga och inte säga) och ge den fem minuter i schemat. 
  2. Säg ord som ger signaler om att du närmar dig slutet: "sammanfattningsvis", "avslutningsvis", "i slutet av det här mötet", "en kort summering innan vi avslutar". 
  3. Sammanfatta det viktigaste du har sagt, det viktigaste ni har kommit fram till, det som ska göras. Dela in dina "viktigaste" i tre punkter så det blir tydligt!
  4. Ta det lugnt! Låt din avslutning inte springa i väg. Glöm inte att pausa och tala långsamt.
  5. Tacka och skapa en känsla ett pathos i de sista orden du säger, planera dem i förväg!

Författare: Nina Buchaus 

 

 

 

02
mars

Siffror, statistik, faktaspäckade powerpoint-bilder, kopierade budskap och några utfyllnadsord "eh" och "alltså" - så kan det se ut och resultatet blir tråkigt. Enligt retoriken är det en dödssynd att vara tråkig. Det är krävande och tröttsamt att lyssna på någon som talar. Därför ska vi anstränga oss i vårt språk och skapa bilder som säger något då och då i vårt budskap.

"Guernica, Oradour, Babi, Jar, Katyn, Lidice, Sharpeville och Treblinka." Åtta städer som Olof Palme använde som en jämförelse mot Vietnamn i sitt jultal 1972. Att använda en jämförelse är att använda en bild som är färdigpaketerad med känslor och budskap som tar upp en egenskap hos "din" sak och jämför den med något liknande hos en annan sak: 

Jämför din tidpunkt med annan tidpunkt, nutiden mot dåtiden, början och slutet på något etc

Jämför din situation med annan situation, som har hänt någon annan, hos annat företag, annat forum etc

Jämför din "sak" med annan sak, som har liknande egenskaper, liknande konsekvenser etc

Författare: Nina Buchaus

08
februari

Som man bäddar får man ligga. Mötet drar ut på tiden, okoncentration ligger i luften. Varför blir det så här? En av anledningarna är att du inte sätter riktlinjer för de praktiska delaljerna i början av mötet eller din presentation. Var tydlig och ödmjuk. Dessa regler kan du sätta:

  • Stäng av mobilerna och datorerna / Sätt telefonen på tyst och fäll ner locket på din PC.
  • Byt platser i fall ni har fastnat i ett dåligt mönster. 
  • Presentera en agenda för mötet.
  • Utse en sekreterare, någon som för anteckningar om det behövs.
  • Sätt regler för gäspningar: "Håll för med handen eller kväv gäspningen. Trötthet smittas!"
  • Sätt regler för klockan: "Alla får vi hjälpas åt att hålla tiden". 
  • Sätt regler för talartid: "Vi får hjälpas åt att ALLA kommer till tals, därför är vi kortfattade i våra inlägg."

Författare: Nina Buchaus

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube