Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.
Ord har makt. Ord förändrar våra tillstånd. Ord sätter spår i våra liv. Vilka ord använder du? I det amerikanska valet pågår det ett ordflöde som ska locka väljare och orden skiljer sig. Republikanerna väljer betydligt fler substantiv än demokrater när de håller tal och demokraterna föredrar att använda adjektiv i större utsträckning.
Substantiv: Namn på olika saker.
Adjektiv: talar om hur substantiven ser ut.
Vad står de olika ordvalen för och hur kan du dra nytta av det?
1. Använd fler substantiv än adjektiv när du vill ge intryck av stabilitet, tradition och konkretion:
Exempel: "Vi är optimister". "Jobb åt alla". "Vi har kunskap".
2. Använd fler adjektiv (talar om hur substantiven ser ut) än substantiv när du vill ge intryck av föränderlighet.
Exempel: "Vi är optimistiska". "Alla ska vara sysselsatta." "Vi är kompetenta".
Nu vet du hur du ge två olika intryck med hjälp av två ordklasser - lycka till! Källa tidningen Språk
Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult, utbildare och föreläsare
Den moderna retoriken handlar om att gå i dialog med publiken och ha färre EGO-föredrag. Jag lär mina deltagare att skapa dialog med sina åhörare både direkt och indirekt. Lyssnaren vill känna sig mer delaktig i dag och mer betydelsefull inte bara sitta och vara passiv. Här kommer åtta tips till att skapa dialog under dina presentationer:
"Kan du vara lite mer konkret?", en mycket vanlig fråga från journalister. Jag är säker på att du också har suttit på ett möte eller i något annat samman-hang och önskat mer konkretion av presentatören. Ge alltid något konkret till dina lyssnare. Den aktuella vårbudgeten presenterades förra onsdagen. Magdalena Andersson presenterade ett förslag: att det ska bli billigare med enklare tjänster som att laga saker som cyklar, skor och kylskåp.
Abstrakt: Enklare tjänster.
Konkret: Laga saker som cyklar, skor och kylskåp.
Nu kanske du tänker att detta var ett banalt exempel. Och det är det, vilket det oftast är när vi konkretiserar och tydliggör. Våga vara enkel i ditt sätt att uttrycka dig. Förstärk det abstrakta med konkretion.
Tre tips för att konkretisera:
Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare
Vi diskuterar, vi pratar och vi framför information och budskap. Sen kommer vi till en fas när vi behöver sätta punkt. Att avsluta och runda av är en konst. De flesta flygolyckor händer vid start och landning. Det är likadant när man talar. Man behöver en bergsäker landning eller avslutning, med alla hjul i banan och en kort inbromsning. Retoriken ger dig fem snabba tips till snygga avslutningar muntligt som skriftligt:
Författare: Nina Buchaus
Kommentarer