Nina Buchaus

Nina Buchaus

Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

06
september

Backspegeln är inte endast livsviktig i bilkörning - utan också i kommunikation!

När du blir missförstådd och dina lyssnare ser ut som frågetecken kan du ha glömt att säga vad du har sett i backspegeln. Enligt retoriken kallas backspegeln för "narratio" eller som vi säger i dag "bakgrund". Placera din bakgrund efter din inledning. Den ska vara en mjuk övergång till ditt huvudbudskap. Tre frågor om bakgrunden:

  1. Varför en bakgrund? Bädda för budskapet och förbered lyssnarna för ditt budskap. Resultat: du blir begriplig, du engagerar mer och du har lättare att få igenom dina budskap. 
  2. Vad ska bakgrunden innehålla? Ställ dig frågan: Vad är det som gör att jag förmedlar just det det här? Vad har hänt? Presentera relevant fakta, problem och hinder. Förstärk gärna med en berättelse eller exempel för att sätta lyssnarna i samma bild som du har sett i backspegeln. 
  3. När ska du presentera en bakgrund? När du vill övertyga!

    Lycka till! 

    Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare, Crevi Retorik AB
17
augusti

En vanlig fråga som jag får är hur man kan stoppa samtal och diskussioner på ett snyggt sätt utan att vara otrevlig och såra. Här kommer fyra smarta tips till dig som vill avbryta snabbt och smidigt när nöden kräver det: 

  1. Se glad ut när du avbryter
  2. Höj energinivån och styrkan i din röst
  3. Snappa upp övergångar hos pratkvarnen, bryggor som du kan använda när du tar över ordet: t ex om pratkvarnen säger " Då regnande det så mycket ..." Använd bryggan "mycket" t ex "Ja, när du säger mycket så ser jag högen växa på mitt bord". 
  4. Avbryt mitt i, vänta inte på "rätt tillfälle" - utan gör det - nu!

Nöden har ingen lag. Lycka till!

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult, föreläsare och utbildare

07
juli

Efter regn kommer solsken. Efter dåliga tider kommer bra tider ...

Det är viktigt att väcka motivation, lust och hopp. Fruktan och hopp är ett klassiskt retoriskt drag. Det låter inte vackert att använda fruktan och hopp men vi gör det för att förenkla och förstärka det vi vill säga. Det kallas också "antites": att använda motsatser exempelvis: mörkt/ljust, svårt/enkelt, vinter/sommar. Jag gör det på hemmaplan till mina barn: målar upp en bild av vad som händer med deras tänder och kroppar om man äter två glassar och godis varje dag: hål i tänderna, timmar i tandläkarstolen, fetma, diabetes. Med de ljusa penslarna drar jag sedan: hela tänder, sparar pengar, friskare kropp. Under måndagens Almedalstal fick vi höra Annie Lööf använda "fruktan" i sin inledning för att sedan ge lösningar och inge hopp. Se talet här.
Vill du skapa hopp? Missa inte dessa fyra steg:

 

1. Fruktan: inled din med din oro, dina problem, hinder, utmaningar etc

2. Hopp: bemöt sedan dina orosmoln med lösningar, förslag etc som väcker hopp och lust

4. Vi- känsla: skapa en vi-känsla genom att tilltala dina lyssnare med "vi", "tillsammans", "oss", "ihop"

3. Avsluta med att kort sammanfatta de viktigaste "fruktan-bilder" som direkt knyts till dina "hopp-bilder"

 

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult

 

 

16
juni

Vi hamnar ofta i situationer där vi inte kan svara eller inte vill svara på frågan. Många av oss är rädda för frågor som vi inte kan svara på. Sluta med det! Se varje svår fråga som en utmaning!

Tre exempel på frågor som inte behöver besvaras:

1. Frågan är opassande och pinsam.

2. Frågan kan inte besvaras för att jag har för lite kunskap eller för att frågan är för komplex.

3. Svaret på frågan kan förstöra ett resultat om det kommer ut för tidigt eller i fel situation.

Tre tips till att "inte svara på frågan":

1. Säg rakt ut att du inte kan besvara frågan och ange skäl.

Exempel: "Jag har inte arbetat tillräcklig länge med frågan/ämnet därför kan jag inte i dag ge dig ett klokt och korrekt svar."

2. Svara - men inte på frågan utan ändra riktning. När du byter riktning håll dig till ämnet och byt perspektiv: från det lilla till det stora, från det konkreta till det abstrakta, från dåtid till nutid.

Exempel: Du har blivit anklagad för att ha infört en dålig rutin (nutid) och svarar: "Rutiner är A och O för vår verksamhet. Som ni minns (dåtid) när vi införde rapporteringssystemet för 10 år sedan fanns det barnsjukdomar. Framöver kommer vi att fortsätta hitta nya lösningar som hjälper oss."

3. Träning ger färdighet!  Studera politiska debatter och andra forum som bemästrar konsten att inte svara på frågor. Lycka till!

 

Författare Nina Buchaus

Källa: Retorikmagasinet Nr 57

 

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube