Nina Buchaus

Nina Buchaus

Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

20
november

Det kan vara jobbigt, tröttsamt och ibland tråkigt att sitta och lyssna på någon. Hjälp dina kollegor, kunder och din publik att hålla sig vaken genom att be dom om att räcka och sträcka upp handen. Fördelarna med att sträcka upp handen är att det skapar energi, interaktivitet samtidigt som du kan få kunskap och information med dig. Några hand-tricks: 

  1. Handuppräckning för information: Det finns många tillfällen under ett möte eller en presentation där du kan få direkt feedback, ett direkt svar när du ber dina lyssnare om handuppräckning. T ex: "Vilka av er har hört det här exemplet/begreppet/problemet tidigare räcker upp en hand."

  2. Handuppräckning för en siffra: Att på plats få veta en siffra för att sedan presentera den skapar effekt. T ex: "Räck upp en hand om du röstar på förslag 1 - räck upp en hand om du röstar på förslag 

  3. Handuppräckning för att få reda på en känsla: Alla lyssnare sitter på en känsla för det du pratar om. Ibland kan det vara bra att lyfta de olika känslor för att checka av stämningen. T ex: "Hur många av er känner sig otillräckliga/stressade/glada/arga/besvikna etc - räcker upp en hand!" 

  4. Handuppräckning för en gemensamhet: DJ-artisten som Avici använde denna teknik genom sina konserter. Avici uppmanar med en handuppräckning. När alla i publiken gör detta unisont blir resultatet en mega-kick! Se Avicis "Levels" här

  5. Som talare - Räck upp handen själv! När du ställer frågan behöver du själv ta upp handen och hålla kvar handen minst 3 sekunder. Varför? Jo, för att jag som lyssnare ska känna att jag inte är ensam om att räcka upp handen. Du som talare är "neutral" i din ställning. Du som talare är mötesledare och ska oftast betee dig som en sådan - alltså att du är på bådas sidor. 

  6. Som lyssnare - Räck upp handen rejält! Sträck på dig! Ta plats i "handuppsträckningen" det räcker inte med en fjuttig hand som knappt syns.  

 

 

05
augusti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17
maj

Under mina år som retorikkonsult har jag lagt märke till att vi ofta utesluter "människor" i budskap. När vi framför företagsbudskap dominerar begrepp som: staplar, statistik, resultat, mål, riktning, åtgärder, intressenter, målgrupper etc. Dessa ord är svåra att greppa. Visst, de förenklar och de är bra att använda, men glöm inte bort att konkretisera dessa med hjälp av riktiga människor!

Vi relaterar ständigt till våra egna erfarenheter, kunskaper och perspektiv för att förstå och då är det människor som har varit inblandade. Våga var specifik och personlig. Viktigt! Var schysst och tänk igenom vad du säger om "människorna" så du inte generaliserar eller förminskar någon. 

Här är sju begrepp som du kan förmänskliga mer:

1. Staplar och statistik: berätta om vilka människor som har varit med och påverkat dessa eller som blir påverkade.

2. Mål, riktning och resultat: berätta om personerna som ska med till målet och vad ger det dom att följa med i riktningen - vad ger det för resultat till hen?

3. Målgruppen: berätta vilka det är i målgruppen. Finns det olika, vilka är dom? Speciella? Var mer specifik i vilka individer som finns där.

4. Kunden: berätta om vem kunden är. Namn, ålder, någon händelse och erfarenhet som kan konkretisera? Vilka behov har hen? 

5. Brukaren/patienten: berätta om brukaren, nämna något namn? Speciell händelse, diagnos, åtgärder, erfarenheter, speciella behov och intressen etc?

6. Kollega, samarbetspartner: berätta om hen/dom, namn, relation, upplevelser, arbetsuppgifter, något särskilt?

7. Dig själv: glöm inte att berätta om dig själv! Våga berätta om vem du är, vad du känner, är engagerad i etc! 

 

Lycka till!

 

Skrivet av Nina Buchaus, retorikkonsult 

 

14
februari

Låter du inte personer i din närhet att prata till punkt eller sitter du med ögonen i mobiltelefonen? Då kan andra uppleva att du använder dig av en härskarteknik. Det här är signalerna du bör vara uppmärksam på. 

En härskarteknik är en slags manipulation som används i sociala sammanhang, och lämnar utsatta med en känsla av skuld och skam. Du kan både utsättas för tekniken men även utöva den själv, utan att du vet om det. 

– Vi utövar alla härskartekniker. Det är ett sätt att ordna en struktur i vardagen, säger Nina Buchaus, retorikexpert. Det kan handla om ditt kroppsspråk, att du fokuserar blicken på annat än personen du talar med eller att dina gester signalerar att du är missnöjd med något en person gör.

– I en mötessituation där en person aldrig sluta prata kan det exempelvis handla om att du vänder ryggen till personen för att visa att den måste ge dig.

Läs hela Nina Buchaus artikel på Expressen.se

Blogg nytt

Kommentarer

Om

Företaget startades 2007 av Nina Buchaus. Crevi Retoriks ambition är att rusta individer och företag i Retorik. Konkreta, specifika verktyg som utvecklar er muntliga kommunikation – från det lilla mötet till det stora mötet.

Social Media

Följ mig gärna på nedan sociala medier.

Facebook Twitter Youtube