Attityd med händerna

Fråga Nina om retorik

Skapa rätt attityd med händerna!

Fråga
Hej, jag heter Daniel och jag jobbar som teamledare och blev utvärderad nyligen i min
ledarroll. Mina medarbetare gav mig feedback på att de uppfattar mig som osäker när
jag ska framföra något känsligt. Fick inget mer på fötterna, alltså inget mer specifikt.
Kan du ge mig något konkret att jobba på för att uppfattas: säker i situationer där
jag ska framföra något som inte tas emot med öppen famn? 

Svar
Enligt en vetenskaplig studie står ditt kroppsspråk och din röst för 93% av det totala trovärdighets-
intrycket. Därför ger jag dig ett konkret kroppsspråksverktyg så att du kommer att uppfattas som mer
säker i osäkra situationer.  Verktyget är dina händer. Du får två olika sätt att använda dem mer
medvetet - med två olika resultat och attityder. Men först till ditt grundverktyg - din kropp.

Kroppspositionen lägger grunden
När du hamnar i blåsväder med negativ energi behöver du fritt flöde med luft - oavsett om du 
sitter eller står. Positionera din kropp i en stadig och bekväm situation. Tänk på: öppen kropp,
huvudet stilla, axlar avslappnade, armar längs sidorna. Sen kan du börja använda händerna för
att förstärka attityderna nedan.

Attityd 1: Öppna handflator - Handflator upp
En enkel och användbar gest som signalerar: acceptans och kontaktsökning.
Använd gesten när du vill ge intryck av vi-känsla, motivation och frågeställningar.  

Attityd 2: Stängda handflator - Handflator ner
En enkel och användbar gest som signalerar: auktoritet och kontroll.
Använd gesten när du vill ge intryck av bestämdhet, fasthet och rakhet.  

Träna in attityderna
Ställ dig framför spegeln. Tänk på kroppspositionen och använd gesterna ovan. Iaktta skillnaden
mellan öppna handflator kontra stängda handflator. Glöm inte att händerna ska vara tydliga och
exakta. Inget spret och inget flams! Studera dig själv. När du sedananvänder dem
i vardagen kommer de att kännas naturliga både i säkra och osäkra situationer. Lycka till!

Hälsningar

Nina Buchaus :)
Föreläser, utbildar och coachar i framgångsrik kommunikation. 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Tel: 070-632 21 92 


 
 

 


 

Målgruppsanpassa med FAMN

Klättra upp för en klarare utsikt!
Ibland måste vi gå upp till en högre nivå för att göra skillnad.
I januaris nyhetsbrev ställer jag fram en stege till dig som vill ta klivet upp för en klarare utsikt.

God retorik har fiender och fallgropar
Grundstommen för en god retorik är att dina lyssnare eller läsare ska förstå det du 
kommunicerar. Den goda retoriken har fiender och de kan se till att du hamnar i fallgropen: 

  • Ointresse och oförståelse för situationen som råder när du ska framföra ditt budskap.
  • Ointresse och oförståelse för målgruppen som du riktar budskapet till.

Jag ska exemplifiera fallgropen
För en tid sedan hade jag exklusiv retorikcoaching för en marknadschef i företagets visioner.
Mitt uppdrag var att hjälpa honom med budskapet både innehållsmässigt och framförandemässigt.
Min klient utgick från en seglar-metafor. Det vill säga att han målade upp bilden att alla anställda
bildade ett seglarteam, arbetade tillsammans i sol som storm för att nå målet. Segling var hans
största intresse - men inte personalens. Därmed hade min kund ramlat i fallgropen, han utgick ifrån
sin motivation och drivkraft. För att utöva god retorik behöver du utgå från den unika situation du 
har framför dig och din målgrupps motivation och drivkraft. 

1. Ditt kommunikativa landskap - din retoriska situation
Om du har en situation framför dig då det kräver att du tar till orda inför andra för att påverka dem
med ditt budskap - då har du en "retorisk situation" framför dig. Alltså det sammanhang ditt budskap
är i. Det är nu du ska klättra upp i utsiktstornet, ta bort en skygglapp och ta en titt på ditt 
kommunikativa landskap. När du står där uppe ställ dig tre frågor:

  1. Hur ser situationen ut just nu?
  2. Hur har situationen sett ut tidigare?
  3. Hur vill du att det ska se ut framöver?

Ok, nu har du ringat in din situation. Nu är det dags att ta bort den andra skygglappen och ta
en titt på vilka lyssnare/läsare du riktar dig emot. 

2. Omfamna hela din målgrupp med FAMN
När du ändå står där uppe och vidgar perspektivet kan du få reda på ännu mer som gynnar
din målinriktade kommunikation. Ställ dessa frågor om din målgrupp så omfamnar du dem med
att sätta dig in i deras kläder. 

Deras förväntningar?
Vad har har din målgrupp för förväntningar på ditt budskap och dig?

Deras attityder?
Vad har din målgrupp för attityd mot ditt budskap och dig? 

Deras Motivationer?
Vad finns det för motivation, drivkraft hos din målgrupp som du kan dra nytta av för att
de ska intressera sig för ditt budskap? 

Deras Nytta?
Vilken nytta har din målgrupp av ditt budskap? "What´s in it for them?"

Och avslutningsvis ...
Genom att du har tagit bort skygglapparna och öppet tagit en titt på vad du har framför dig
kommer du garanterat att få bättre effekt med ditt budskap. Vem vet du kanske träffar på
Obama i tornet och kan ta del av hans utsikt :) 




 
 

 


 

Jakt på kroppliga tics

Tips & tankar i november

Kunglig jakt på "tics"!

Mitt i älgjakten fick vår Kung uttala sig om en bok "som var till hans ära".
Med ett hårt grepp om pennan, ansträngda sväljningar, upprepade utfyllnadsord
och tankehängmattor la han fram sitt kärnbudskap till journalisterna och oss
hemma i TV-sofforna med metaforen: "Nu vänder vi blad".

Håller du också hårt i pennan när allt ljus är på dig? Eller gör du något annat
som stör kommunikationen? Ok, då har du ett tics.  

I oktobers tips och tankar skrev jag om verbala tics - de som hörs! Nu tänkte jag
skriva om ickeverbala tics - de som inte hörs - men syns!
Så först och främst, vad är ett ickeverbalt tics? 

Ickeverbala tics - de som inte hörs - men syns!
Tänk efter? När du kommunicerar med någon ... ställ dig dessa frågor ...

Håller du på med en penna? Fumlar du med papper? Fixar du med glasögonen?
Grejar du med håret? Kliar du dig i skägget eller i ansiktet? Gör du någon konstig grimas?
Rättar du till dina kläder? Eller pillar du med mobiltelefonen?

Ickeverbala tics stör kommunikationen
När vi använder ett tics-beteende är det som om en orolighet eller otålighet etc. läcker
ut ur våra sinnen. Läckaget stör i kommunikationen. Beroendes på situation resulterar
läckaget i att du inte blir tagen på allvar eller att du verkar vara stressad och 
ointresserad. Vill du skapa närvaro och förtroende? Eliminera ticsen! 

Eliminera i tre steg:

  1. Bli medveten om dem
    Det man inte ser kan man inte heller förändra. Fråga någon i din omgivning som du 
    har förtroende för om han eller hon kan ge dig feedback på dina eventuella tics.
    Säg att att du vill veta om du har någon och i så fall vad det är - specifikt! 
     
  2. Bli vän med dem
    Ta emot den information du får av din feedback partner - och gilla läget och se 
    humoristiskt på det hela. Gör ditt tics i spegeln och titta hur du ser ut när
    du utför det.  
     
  3. Bli av med dem
    När du ditt tics träder fram bryt ner det med något du reagerar på: 1. Säg stopp högt för dig
    själv, framkalla en mental bild samtidigt "stoppskylt". 2. Eller nyp dig själv - diskret ...
    Glöm inte det grundläggande motgiftet: Djupandas mer! Ticsen trivs i spända kroppar med lite syre.

    Så ut på tics-jakt och lägg ner lite tid och arbete på dem.
    Sedan kan du njuta kungligt för att du också har vänt på bladet!



     
     

 


 

Öka intresset med inledningen

Hej alla kommunikatörer!

Här kommer månadens tips och tankar från www.creviretorik.se för att du ska bli en bättre kommunikatör!

 


Månadens tips: Inledningen – en intresseväckare!

Det är en utmaning att få människor att lyssna; eller läsa – med full fokus. Speciellt utmanande är det att få människor att lyssna till något muntligt.
Vi måste skärma av och utestänga alla andra intryck och tankar. Missar vi ett enda led i tankegången, då blir det som följer ganska obegripligt. Därför måste vårt budskap vara lätt och intressant för att vi ska orka lyssna.

De gamla grekerna hade en tre-stegs trappa de följde när de skapade en inledning:

Första trappsteget – skapa intresse!
Andra trappsteget –  skapa välvilja!
Tredje trappsteget –  skapa förtroende!

Hur är dina inledningar? Skapar de nyfikenhet för ämnet? Är de färglösa? Är de formella? 
Här kommer några tips på ord som för framåt i budskapet vare sig det är muntligt eller skriftligt, de kallas för ”sammanhangssignaler” och fungerar som bryggor:
•    Inledningsvis kommer jag att berätta …
•    För det första vill jag sätta fokus på …
•    Jag vill börja med att berätta …

Väck intresse med starten. Var effektiv och kasta inte bort lyssnarens eller läsarens dyrbara tid: lägg lite extra tid på att fundera ut din inledning! Gör den personlig – bjud på dig själv!

Månadens tanke: Nytt år. Nå ditt mål, ditt nya resultat!

Nya mål. Nya resultat. Nya drömmar. Nya insikter. Nya idéer.
Har du något du vill nå/göra/förändra? NÖHR-modellen hjälper dig att nå dit. Tänk så här:

Nuläge: Hur är det nu? Vad ser du? Vad hör du? Vad känner du?
Önskat läge: Vad vill du uppnå? Det här vill jag känna. Så här ska det vara.
Hinder: Vad är det som hindrar dig, står i vägen, bromsar in?
Resurser: Vad kan jag använda mig av? Vilka resurser behöver du?

Ta dig tid. Följ NÖHR-modellen. Tänk först. Skriv sedan ner dina tankar. Modellen hjälper dig att förtydliga och förstärka något du vill uppnå från nuläge till önskat läge. Lycka till!

Hoppas att du får nytta av tipset och tankarna!

Nina Buchaus
Föreläser och coachar i Retorik med NLP

 

Ge intryck med mimiken

Hej alla kommunikatörer

Här kommer månadens tips och tankar från www.creviretorik.se för att du ska bli en bättre kommunikatör!

Månadens tips:
Ditt ansikte – Din trovärdighetsfaktor!

Det största kommunikationsverktygen vi har är kroppsspråket – hela 55 %. På andra plats kommer rösten och på tredje plats kommer innehållet; orden vi använder.

 

 


Vad innefattar kroppsspråk? Vårt ansikte; mimiken, vår kroppshållning, våra rörelser och våra gester.
I detta månadsbrev är ditt ansikte i fokus. Enligt retoriken är ansiktet den mest vältaliga delen av kroppen, särskilt
ögonen, ”Ögonen är själens spegel”, vad avspeglar du med dina ögon?  När vi träffar någon för första
gången är vi extra vaksamma över det som händer i hans eller hennes ansikte. Hur är den här personen?
Ärlig, intensiv, blyg, nonchalant, intresserad, lyssnande, nyfiken, arg, ledsen – ja, mycket kan avslöjas mellan
raderna om vi är observanta.

Visste du att vi har cirka 10 000 muskler – i ansiktet! Denna siffra kommer från Paul Ekman
som är pensionerad professor i psykologi vid University of California, USA. Han fascinerades av ansikten i
slutet av 60-talet, och ägnade sju år till att kartlägga ansiktets alla rörelser – muskel
för muskel. Paul Ekman och en kollega stack in nålar i ansiktet och gav sig själva elektriska
stötar. De kom fram till att vi kan visa 10 000 olika uttryck! Något hundratal förekommer
i ett vanligt telefonsamtal.

Ansiktsuttryck är emotionellt smittsamma. Tänk på det nästa gång du möter en person.
Ett leende från dig kan ge ringar på vattnet i kön på ICA, i trängseln på tunnelbanan – eller när
du är på möte. Ställ dig framför spegeln och använd din mimik. Prova olika uttryck och studera
dig själv … är du nöjd med det du ser, eller vill du uppfattas på något annat sätt?

Månadens tanke:
”Kropp och sinne är samma system”

Det du känner i sinnet smittar av sig till din kropp och ditt ansikte.
Ta en stund och fundera på vilka tankar som dominerar hos dig? Hur uttrycks de i ditt ansikte?

Hoppas att du får nytta av tipset och tankarna!
OBS! Vill du i fortsättningen inte ha detta mail:  Maila mig: Nej tack!

 

Siffror som talar

Hej alla kommunikatörer!

Här kommer månadens tips och tankar från www.creviretorik.se 
för att du ska bli en bättre kommunikatör!

Månadens retoriska tips: Stärk eller sänk intresset med siffror

Vår finansminister har kommit med ett vårtecken den 15 april: vårbudgeten.
Ordet budget och de siffror som strös med det kan i vissa fall mer stjälpa än hjälpa.
Har lyssnaren eller läsaren ointresse eller sifferskräck gäller det att dina siffror är greppbara i budskapet. Siffror kan beteckna en mängd, ett antal, en tid, ett, datum,
ett år, en kostnad och så vidare. När du använder en siffra, låt den tala för sig.
Här nedan kommer ett exempel som ger ett perspektiv på tid och kostnad.

7 sekunder kostar 8 miljoner

Det skulle kosta åtta miljoner kronor och ge en tidsvinst på sju sekunder.
På västkusten har det varit planer på att höja hastigheten från 70 till 80. Det skulle
innebära en kostnad på 8 miljoner för breddning av vägen samt vägräcke.

Här nedan får du ett exempel ur Borgs budget – och tips för att stärka siffran.

Miljonerna som inte talar tillräckligt bra

I alliansens vårbudget fanns 820 miljoner kronor till barnen och ungdomarna. Pengarna ska gå till höjda barnbidrag, till kommunala sommarskolor och sommarjobb. Vad säger egentligen 820 miljoner kronor? Är det en satsning eller en summa som bara får det att gå runt?

Nu till tipset då 820 miljoner talar tydligare

I stället för att ge lyssnaren eller läsaren en summa på en ogreppbar summa: 820 miljoner kronor, ge då henne eller honom något att jämföra med. Till exempel hur mycket det gavs förra året eller några år tidigare. Då har lyssnaren eller läsaren något att relatera till. Hur ska vi annars kunna veta om det är en satsning?

Hjälp till med diagram: cirklar eller staplar – och metaforer

Vi har lättare att förstå siffror om vi presenterar dem med hjälp av något visuellt: cirkeldiagram eller stapeldiagram. Gör siffrorna intressanta -  döp dem till något metaforiskt som nyckelsiffra eller nyckeltal.

Månadens mentala tanke: Tiden påverkar din identitet

I dag har många känslan av att tiden går så fort och att vi inte räcker till på de 24 timmarna vi har på dygnet.
Vi har fler val och fler möjligheter. Uttrycken som ”tid är pengar”, ”effektivisering” gör oss inte lugnare.
Hur vi ser på tiden är ett nyckelelement för att förstå olika personligheter. Lever du helt efter klockan?
Kan du lämna den hemma när du är ledig? Är du alltid sen, eller alltid i tid?

Vi har många generaliseringar om tid. I dag låter vi klocktiden jaga oss. Hur har vi fått vår ”klocktid”? Europeisk tid föddes troligen i och med industrisamhället, när människor blev tvungna att komma i tid för att arbetet på löpande band skulle fungera. Hur uppfattar du din tid? Hur påverkar den din personlighet?
Avslutar med ett arabiskt citat om vår tid: ”Ni västerlänningar har klockan – vi har tiden”.

Hoppas att du får nytta av tipset och tankarna!

Nina Buchaus. Tel: 070-632 21 92, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Föreläser och coachar i Retorik med NLP

 

Disposition med fyra P:n

Hej alla kommunikatörer!

Här kommer månadens tips och tankar från www.creviretorik.se 
för att du ska bli en bättre kommunikatör!

Månadens retoriska tips: Demosthenes disposition

En vinn-vinn situation är att du kommer ihåg vad som ska förmedlas och att dina mottagare lätt kan förstå det du förmedlar. I vilken ordning ska du informera eller presentera ditt innehåll? Tipset till dig är att använda dig av de fyra p:nas disposition.
Den gamla greken Demosthenes skapade mallen. Han var en av retorikens förgrundsgestalter och skrev många förhandlande tal med hjälp av sin modell.
Kanske använde han sig av den när han förhandlade om semesterplaner?

Position:  Nuläge? Semesterplaner eller inga planer alls? Vi har ännu inte planerat
hur sommaren ska se ut för oss – och vi är inne i juni månad …

Problem: Problem? Om vi inte sätter oss nu och tittar på alternativen är risken att det
inte finns några stugor, flygstolar etc. + att priserna går upp för varje vecka som går.

Possibilites: Möjligheter?
Vi har alla möjligheter att få till en skön semester om vi
redan nu tar oss tid att titta på vad vi vill göra. Om du lägger fram dina alternativ så
lägger jag fram mina.

Proposal: Förslag? Jag tycker att vi sätter oss i kväll och börjar titta i våra almanackor. Sedan
kan vi titta på alternativen redan i morgon och får se om vi får planerad eller oplanerad sommar.

OBS! Glöm inte bort att din inledning ska fungera som en intresseväckare. Glöm inte heller bort
att din avslutning ska väcka en känsla – vilken känsla vill du väcka?

Månadens mentala tanke: Dina övertygelser kan sätta käppar i hjulen

”Jag kan inte hålla tal”, ”Jag tycker inte om att stå inför folk och prata”.

Det var två vanliga exempel på övertygelser/föreställningar som jag har fått höra av mina kurs-
deltagare under åren som retorikcoach. Övertygelser styr våra liv och vi tolkar verkligheten och
formar våra mentala modeller av hur världen fungerar för oss. Övertygelserna har skapats utifrån
resultaten av våra erfarenheter och upplevelser. Efter det hanterar vi dem som om de vore sanna
och får oss att agera på ett specifikt sätt i en specifik situation.

NLP behandlar övertygelser som antaganden, inte som sanningar eller fakta. Se över dina övertygelser.
Var uppmärksam på vilka övertygelser du använder. Du har alltid ett val om vad du vill tro på!

Hoppas att du får nytta av tipset och tankarna!

Nina Buchaus. Tel: 070-632 21 92, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Föreläser och coachar i Retorik med NLP


 

Pondus med pausen

Tips & tankar i oktober

Pauser i presentationer ger dig pondus – och påverkar dina lyssnare



Är du en snabbpratare? Har du ”ticks” på att säga ”ehhh”, ”öhhh”, ”och” mellan
dina meningar? Harklar du dig eller skrattar du bort ditt resonemang när tystnaden
kommer? Stämmer inte denna bild in på dig men du vill ändå öka din pondus?
Då ska du öva dig att använda mer pauser.

Vad ger pausen dig?
Du får pondus och blir trovärdig
Du skapar effekt och dynamik i ditt budskap
Du hinner andas

Vad ger pausen dina lyssnare?
De får tid för eftertanke
De får en bättre trivselkänsla
De får en ökad spänningskänsla

När ska du använda pausen?
Innan du inleder din presentation.
Innan dina argument, poäng, slutknorr, samt din avslutning
När du vill öka spänningen!

Hur kan du öva in pausen?
Skriv ”Paus” på en post-it lapp och sätt den på din presentation.
Stryk under orden och meningarna som du vill betona – markera sedan ett ”p”.
Hur lång ska pausen vara? Räkna tyst för dig själv 1001, 1002, 1003 – långsamt!

Hur använder du den i skarpt läge?
Använd dina förberedande övningar och prova på dina lyssnare.
Glöm inte att vara närvarande och hålla ögonkontakten med lyssnarna,
det är då pausen blir som kraftfullast.

Ett misstag de flesta ovana talare gör att låta pausen blir för kort. En paus blir sällan för kort!

Charles De Gaulle Frankrikes premiärminister använde flitigt konstpauserna för att övertyga sina lyssnare. Därför avslutar jag med en av hans kändaste citat.

”Ingenting höjer auktoriteten såsom tystnad.” Charles De Gaulle

Våga pausa du också – lycka till!


 

Sida 2 av 2