Väder och Retorik

Meteorologens retorik

Sätt på dig retorikglasögonen och studera meteorologen när de presenterar vädret nästa gång. De är experter på att hantera den visuella bilden till tv-tittaren. De guidar oss genom vädrets makter. De guidar med handen, blicken och budskapet. Som de jobbar med sin väderkarta borde vi jobba med våra audiovisuella hjälpmedel, till exempel: powerpoint-bilder, blädderblock, whiteboard, glastavla etc.

Powerpoint-bilder eller inte?

Att visualisera budskapet och att engagera fler sinnen ökar lyssnarens förmåga att minnas det du säger. Poängen med att säga något är väl att lyssnaren ska förstå och komma ihåg det du har sagt? Det är alltid du som har huvudrollen i ditt framförande, dina audiovisuella hjälpmedel är endast förstärkare.

Oavsett vilka av dessa du använder till din hjälp och oavsett vad du presenterar: soligt, stormigt eller något vindstilla går det alltid att vässa tekniken i om "hur" du framför budskapet. Nu ska du få enkla och effektfulla tips på hur du gör för att få lyssnarna dit du vill. Men först tips om fyra fel sätt.

Fyra FEL sätt

  1. Stå långt ifrån din powerpoint-bild, duken, blädderblocket, whiteboard.
  2. Peka med fingret och gör snabba rörelser på eller över det du vill ha fokus på.
  3. Peka med pekaren, den röda pricken snabbt och diffust över det du vill ha fokus på.
  4. Har du en tuschpenna i handen kan du ta av och ta på locket - många gånger utan att du använder den!

Fyra sätt att göra det RÄTT

  1. Stå nära din powerpoint-bild, duken, blädderblocket, whiteboard.
  2. Guida med handen och gör tydliga och långsamma rörelser på eller över det du vill ha fokus på.
  3. Om du behöver använda pekaren, den röda pricken, gör det tydligt och långsamt över det du vill ha fokus på.
  4. Om du använder tuschpenna till blädderblock eller whiteboard lägg ifrån dig pennan när du inte behöver den.
Kort och gott. Se dig som en meteorolog när du visar dina audiovisuella hjälpmedel så kommer du att få rätt effekt på dina presentationer!