Siffror som talar

Hej alla kommunikatörer!

Här kommer månadens tips och tankar från www.creviretorik.se 
för att du ska bli en bättre kommunikatör!

Månadens retoriska tips: Stärk eller sänk intresset med siffror

Vår finansminister har kommit med ett vårtecken den 15 april: vårbudgeten.
Ordet budget och de siffror som strös med det kan i vissa fall mer stjälpa än hjälpa.
Har lyssnaren eller läsaren ointresse eller sifferskräck gäller det att dina siffror är greppbara i budskapet. Siffror kan beteckna en mängd, ett antal, en tid, ett, datum,
ett år, en kostnad och så vidare. När du använder en siffra, låt den tala för sig.
Här nedan kommer ett exempel som ger ett perspektiv på tid och kostnad.

7 sekunder kostar 8 miljoner

Det skulle kosta åtta miljoner kronor och ge en tidsvinst på sju sekunder.
På västkusten har det varit planer på att höja hastigheten från 70 till 80. Det skulle
innebära en kostnad på 8 miljoner för breddning av vägen samt vägräcke.

Här nedan får du ett exempel ur Borgs budget – och tips för att stärka siffran.

Miljonerna som inte talar tillräckligt bra

I alliansens vårbudget fanns 820 miljoner kronor till barnen och ungdomarna. Pengarna ska gå till höjda barnbidrag, till kommunala sommarskolor och sommarjobb. Vad säger egentligen 820 miljoner kronor? Är det en satsning eller en summa som bara får det att gå runt?

Nu till tipset då 820 miljoner talar tydligare

I stället för att ge lyssnaren eller läsaren en summa på en ogreppbar summa: 820 miljoner kronor, ge då henne eller honom något att jämföra med. Till exempel hur mycket det gavs förra året eller några år tidigare. Då har lyssnaren eller läsaren något att relatera till. Hur ska vi annars kunna veta om det är en satsning?

Hjälp till med diagram: cirklar eller staplar – och metaforer

Vi har lättare att förstå siffror om vi presenterar dem med hjälp av något visuellt: cirkeldiagram eller stapeldiagram. Gör siffrorna intressanta -  döp dem till något metaforiskt som nyckelsiffra eller nyckeltal.

Månadens mentala tanke: Tiden påverkar din identitet

I dag har många känslan av att tiden går så fort och att vi inte räcker till på de 24 timmarna vi har på dygnet.
Vi har fler val och fler möjligheter. Uttrycken som ”tid är pengar”, ”effektivisering” gör oss inte lugnare.
Hur vi ser på tiden är ett nyckelelement för att förstå olika personligheter. Lever du helt efter klockan?
Kan du lämna den hemma när du är ledig? Är du alltid sen, eller alltid i tid?

Vi har många generaliseringar om tid. I dag låter vi klocktiden jaga oss. Hur har vi fått vår ”klocktid”? Europeisk tid föddes troligen i och med industrisamhället, när människor blev tvungna att komma i tid för att arbetet på löpande band skulle fungera. Hur uppfattar du din tid? Hur påverkar den din personlighet?
Avslutar med ett arabiskt citat om vår tid: ”Ni västerlänningar har klockan – vi har tiden”.

Hoppas att du får nytta av tipset och tankarna!

Nina Buchaus. Tel: 070-632 21 92, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Föreläser och coachar i Retorik med NLP