Disposition med fyra P:n

Hej alla kommunikatörer!

Här kommer månadens tips och tankar från www.creviretorik.se 
för att du ska bli en bättre kommunikatör!

Månadens retoriska tips: Demosthenes disposition

En vinn-vinn situation är att du kommer ihåg vad som ska förmedlas och att dina mottagare lätt kan förstå det du förmedlar. I vilken ordning ska du informera eller presentera ditt innehåll? Tipset till dig är att använda dig av de fyra p:nas disposition.
Den gamla greken Demosthenes skapade mallen. Han var en av retorikens förgrundsgestalter och skrev många förhandlande tal med hjälp av sin modell.
Kanske använde han sig av den när han förhandlade om semesterplaner?

Position:  Nuläge? Semesterplaner eller inga planer alls? Vi har ännu inte planerat
hur sommaren ska se ut för oss – och vi är inne i juni månad …

Problem: Problem? Om vi inte sätter oss nu och tittar på alternativen är risken att det
inte finns några stugor, flygstolar etc. + att priserna går upp för varje vecka som går.

Possibilites: Möjligheter?
Vi har alla möjligheter att få till en skön semester om vi
redan nu tar oss tid att titta på vad vi vill göra. Om du lägger fram dina alternativ så
lägger jag fram mina.

Proposal: Förslag? Jag tycker att vi sätter oss i kväll och börjar titta i våra almanackor. Sedan
kan vi titta på alternativen redan i morgon och får se om vi får planerad eller oplanerad sommar.

OBS! Glöm inte bort att din inledning ska fungera som en intresseväckare. Glöm inte heller bort
att din avslutning ska väcka en känsla – vilken känsla vill du väcka?

Månadens mentala tanke: Dina övertygelser kan sätta käppar i hjulen

”Jag kan inte hålla tal”, ”Jag tycker inte om att stå inför folk och prata”.

Det var två vanliga exempel på övertygelser/föreställningar som jag har fått höra av mina kurs-
deltagare under åren som retorikcoach. Övertygelser styr våra liv och vi tolkar verkligheten och
formar våra mentala modeller av hur världen fungerar för oss. Övertygelserna har skapats utifrån
resultaten av våra erfarenheter och upplevelser. Efter det hanterar vi dem som om de vore sanna
och får oss att agera på ett specifikt sätt i en specifik situation.

NLP behandlar övertygelser som antaganden, inte som sanningar eller fakta. Se över dina övertygelser.
Var uppmärksam på vilka övertygelser du använder. Du har alltid ett val om vad du vill tro på!

Hoppas att du får nytta av tipset och tankarna!

Nina Buchaus. Tel: 070-632 21 92, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Föreläser och coachar i Retorik med NLP