Har ni några frågor?

Du andas ut. Din presentation som du förberett i veckor och dagar är äntligen över. Just när du tänker tanken ser du en uppsträckt hand och ett kritiskt ansikte och du hör en fråga som du hade hoppats på att få slippa höra.

Frågestunden har startat. En situation som många fruktar. Eftersom frågestunden inte går att förbereda sig på kan bli fruktsam eller fruktansvärd.

Kan du som håller mötet/presentationen förbereda dig på frågestunden? Jo det kan du visst.

Okej, du kan inte styra över exakt vilka frågor som dyker upp, men du kan planera när frågestunden ska vara, hur den ska gå till och fråga dig själv: vad vill jag uppnå med den?

Styr upp ”vett & etikett” i frågestunden

  1. Tänk på klockan! Hur mycket tid har ni till frågor? Hur mycket tid ska en fråga få ta? Styr upp och avbryt om den drar ut på tiden på ett schysst sätt.Informera om att visa respekt för varandra och klockan!
  2. Planera och placera! När är det läge att ställa frågor? Genomgående eller innan avslutningen? Informera!
  3. Vett & etikett! Hur ska ”vett & etikett” se ut i frågestunden? Handuppräckning eller fritt ord? Informera! 

 

Styr upp ämnet och syftet i frågestunden

  1. Vad vill du uppnå med frågestunden? Ska den syfta till att ni får mer information kring ämnet? Eller ska den syfta till att dina kollegor/lyssnarna ska få säga sitt för att skapa delaktighet?
  2. Vilka tänkbara frågor kan dyka upp? Vad finns det för kritik om det jag säger? Vilka attityder finns det om mitt ämne? Om du förbereder dig på vad som kan dyka upp kommer du att utstråla mer säkerhet.
  3. Hur ska du styra frågorna så att ni håller er till ämnet? Ska du ha en parkeringsruta på whiteboard/block för att notera frågor som inte hinns med eller som hör hemma i något annat forum? Om du styr upp frågestunden snyggt sparar ni tid och resurser.

Sist men inte minst. Det är du som mötesledare som sätter punkt för diskussionerna och frågorna. Gör det på ett trovärdigt och tydligt sätt: tacka för frågor, för diskussioner, för inputs – och sätt punkt!

 

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult, Crevi Retorik AB

 

Snark … eller superintressant!

Hur upplevs dina powerpoint-presentationer?

Varje gång du visar en powerpoint-bild medan du pratar så går lyssnarens fokus från dig till din bild. Människan klarar inte av att lyssna och läsa av bilder samtidigt därför är det viktigt att vi får hjälpmedel i HUR våra bilder ska se ut och i HUR vi ska presentera bilderna. Powerpoints hjälper dig att höja intresset för ditt budskap – OM du gör det rätt.

 

Intressesänkare

1. Powerpoints med ostrukturerat innehåll

2. Powerpoints med för mycket text

3. Powerpoints med osnyggt typsnitt

4. Powerpoints med osnygga bilder

5. Powerpoint-presentationer där talaren inte interagerar med sina bilder

Intressehöjare

1. Powerpoints med en igenomtänkt struktur: från första bilden till sista

2. Powerpoints med lite text: ta med viktiga rubriker, nyckelord och nyckelsiffror

3. Powerpoints med tydligt typsnitt t.ex. Arial, Cambria och Times New Roman

4. Powerpoints med bilder som stödjer dina resonemang, gärna foton

5. Powerpoint-presentationer där talaren guidar lyssnaren tydligt i sitt bildmaterial

 

 

 

 

 

Fem snabba!

Retorik är konsten att övertyga. Ta hjälp av dessa fem snabba retoriktips om du vill att det du säger ska ge intryck. 

1. Vad vill du säga?

Vad är det viktigaste du vill få fram med ditt prat? Var inte långrandig. Var kort och koncis. Säg vad du ska säga högt för dig själv innan skarpt läge.

2. Starta och landa med hjälp av loopen

Starta och sluta ditt viktiga prat med att väcka intresse – gör en loop. Använd din planerade inledning även i avslutningen. Avsluta med att ta upp något som du började med.

Läs mer: Fem snabba!
 

Oops!

Snabbt spred sig youtube-klippet för cirka två veckor sedan där Colombias president Juan Manuel Santos kissade på sig under sitt tal inför hundratals åhörare. Talet hölls under Santos återvalskampanj i mars. Han verkade vara oberörd, i alla fall enligt reaktionerna, trots den mörka fläcken som växte fram runt gylfen på sinabeiga chinos. Han fortsatte att tala som planerat.

Läs mer: Oops!
 

Herr & Fru Retorik

Restaurangbesöket: sallad kontra biff? Frisörbesöket: färgning och slingor kontra det gamla vanliga? Underklädersaffärs-besöket: spets kontra boxer? Finns det då så tydliga skillnader mellan män och kvinnor i retoriken?

Läs mer: Herr & Fru Retorik
 

Från pratfull till måttfull

Bla, bla, blaaa ... kan människan inte sluta prata! Vi stöter på dem i korridoren, i telefonen, på mötet, under presentationen och i bland på hemmaplan. Ur munnen strömmar ord, meningar, resonemang i ett jämnt flöde. Här finns ingen känsla för andras tidtabeller, scheman och intressen. Kanske har vi alla välsmort munläder när vi är engagerade i något. Men saken är att den att folk omkring oss tröttnar om vi blir för pratfulla.

GÄSP ... Zzzz ... gäsp ... Zzzz

Läs mer: Från pratfull till måttfull
 

Karaktärsretorik

Två karaktärer till din garderob

Under utbildningen "Effective Charismatic Leadership" fick jag en aha-känsla när Michael Grinder presenterade två huvudkaraktärer som vi människor uttrycker oss med i den muntliga kommunikationen "credibility" och "approachability". Jag har döpt dem till "öppenhet" och "beslutsamhet". Två karaktärer som är ett måste för dig som vill övertyga.

Läs mer: Karaktärsretorik
 

Väder och Retorik

Meteorologens retorik

Sätt på dig retorikglasögonen och studera meteorologen när de presenterar vädret nästa gång. De är experter på att hantera den visuella bilden till tv-tittaren. De guidar oss genom vädrets makter. De guidar med handen, blicken och budskapet. Som de jobbar med sin väderkarta borde vi jobba med våra audiovisuella hjälpmedel, till exempel: powerpoint-bilder, blädderblock, whiteboard, glastavla etc.

Läs mer: Väder och Retorik
 

Ett nytt språk 20131

"En aha-känsla", "Det är som ett nytt språk". Två kommentarer som jag ofta får höra av mina deltagare när de har fått prova på gesternas makt i kommunikationen. Gester kan vara som pistoler, de kan vara kraftfullare än ord", ett citat från en amerikansk språkforskare.

 

Snyggt och slipat språk!

Klä dig med stilfiguren: allitterationen!

Vad är en allitteration?
En allitteration är bokstavsrim och är ett av retorikens många språkverktyg. När du upprepar
en bokstav/bokstäver som bildar ett ljud i början av ett ord bildas det ett upprepningsljud
- det är en alliteration. 

Läs mer: Snyggt och slipat språk!
 

Sida 1 av 2