18
juli

Tur med träning

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 840 gånger

Ingemar Stenmark fick ständigt frågor om varför han hade lyckats så bra i sin skidkarriär och en journalist ställde en lysande fråga om Ingemar själv trodde att han hade tur:"Jo men visst, men det tycks mig som att ju mer jag tränar, desto mer tur har en."

Du blir vad du kommunicerar. Du blir vad du tränar. Du blir ständigt betraktad och bedömd efter vad du säger och hur du säger det. Ditt uttryck är inte något statiskt, fast och bestående. Ditt uttryck är i ständig rörelse och i ständig utveckling om du är öppen för det. Här kommer flera tips på hur du kan utveckla din kommunikativa förmåga:

  • Sätt små mål med din träning. T ex: "Nästa gång jag pratar med X ska jag ha lika mycket talartid som X. Eller vice versa: "Nästa gång jag pratar med X ska jag vara lyssnande."
  • Skapa dina egna träningstillfällen, du hittar dem överallt där du hittar människor. Ta alla tillfällen. Gör det enkelt. Gör det nu!
  • Träna framför spegeln. Träna på hur du står? Vilket uttryck du har i ansiktet? Vad gör du med händerna när du pratar?
  • Träna och spela in dig själv på mobilen. Spela in korta meningar och se både uttrycket och lyssna på rösten. Vad kan du göra mer av - mindre av?
  • Hitta förebilder! Har du någon på jobbet som är en grym talare? I familjen? Kändis? Studera och kopiera!
  • Hitta inspiration i böcker, Youtube, TedTalks, Kunskapskanalen 
  • Sist men inte minst: gå en utbildning i höst!

Lycka till!

 

Skrivet av Nina Buchaus, retorikkonsult Crevi Retorik

Fler tips i min bok "Konsten att bli karismatisk - Med retorik". Nu som E-bok

27
juni

Är du en tidstjuv?

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 834 gånger

1961 lyckades J. F. Kennedy inspirera en nation med sitt 15 min. installationstal. Trumps var 17 min. Obamas 21 min. Inte undra på att Kennedys bästa talttips var: håll dig kort! Talkanalen TEDtalks har som tumregel att föreläsaren får prata om sitt ämne max 18 min. Dessa exempel är en bra grundregel för oss gällandes taltid. Vi säger ofta "Tid är pengar" eller någon är en "tidstjuv". Prat, samtal, presentationer, tal etc kan bli riktiga tidsfällor. Bli ett proffs på att förhålla dig till tiden under prat och presentationer med åtta tider: 

1) 1 minut: inledningen ska vara kort och innehållsrik. Den ska väcka intresse och tala om vad som ska sägas och varför, och vem som säger det.

2) 1 minut: lyssnarna ska förstå vad du ska prata om inom en minut.

3) 1 minut: avslutningen ska vara kort, väcka känsla och gärna kopplas till din inledning

4) 2 minuter: sammanfattningen. Säg det som är viktigast.

5) 3 minuter: om du får teknikstrul informera lyssnare: "ge mig tre min. för att ordna tekniken".

6) 7 minuter: glöm inte att i genomsnitt klarar vi av att lyssna på någon med fullt fokus i 7 min!

7) 10 minuter: håller du en längre presentation ska du var tionde minut bryta in med något exempel, anekdot, berättelse.

8) 10 minuter: om du håller en presentation eller föreläsning gå in i ditt "fokus-tillstånd" 10 minuter innan start.

Lycka till!

Skrivet av Nina Buchaus retorikkonsult, Crevi Retorik 

 

 

 

 

 

30
maj

Retorik och krokodiler

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 714 gånger

Lyssnandets konst är lika viktig som talandets konst. Om det endast är din egen röst som hörs uppfattas du som en krokodil: stor mun och små öron. Det vill säga: du har en skylt runt halsen med texten: "upptagen av mig själv!"  

Som krokodil missar du mycket: du får inte veta vad din/dina lyssnare: är intresserade av, vad de behöver, vad de vet om dig och ditt budskap. Som krokodil får du inte lära dig ny kunskap och du får inte heller självinsikt eftersom du speglar dig i dig själv.


Det finns många sätt att lyssna på. Vilken lyssnarstil du väljer beror på syfte, situation och vem du har framför dig. Innan du får tips om det rätta sättet kommer en varning:

Krokodilens två lyssnarsätt:

1. Slölyssnandet: du orkar inte ta del av det som sägs. Du skärmar av. Du dagdrömmer. Fokuserar på något annat. Men har ett halvt öra till det som pågår. 

2. Störande lyssnande: Du vill synas och höras - helst hela tiden. Du flikar in med kommentarer, avbryter, tar över samtalet, tittar på klockan, du fyller i vad den andra tänker säga så fort det blir en konstpaus. 


Välj det rätta lyssnandet - det aktiva lyssnandet i möten, utvecklingsamtalet, frukostmötet, minglet, säljmötet, svåra samtalet, frågestunden i presentationen, pratet i hissen, samtalet på tåget och på middagen. 

Aktivt lyssnande: Du vill förstå vad hen säger. Du förstår att du spar tid och pengar genom att aktivt vara med i samtalet. Du målar upp en karta i ditt huvud av det som sägs. Du bekräftar genom ögonkontakt och andra bekräftelsesignaler. Du antecknar det viktigaste detaljerna. Du ställer utvecklande och sammanfattande frågor och stämmer av. 

Lycka till!

Skrivet av Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare, Crevi Retorik AB

 

 

08
maj

Andas för att övertyga

Skrivet av
Publicerad i Ninas blogg
Läs 1032 gånger

Även jag som har vanan och viljan av att prata inför stora som små grupper av åhörare kan jag få känslan av stress och panik. För att bryta känslan andas jag medvetet. Se tipset längre ner. Först  kort om våra tre andningslägen:  

Högandning: vi andas med övre delen av bröstkorgen (stressad andning)

Mellanandning: vi andas med bröstet (slarvig andning)

Lågandning: vi andas genom de tre nivåerna ner till botten av diafragman (medveten andning) När vi tar en paus då och då och andas övertygar vi med vårt uttryck. Ett lugn läger sig och smittar av sig på stämningen. 


Skaffa dig en andningsrutin! Gör den när du känner dig stressad eller frustrationen tar över. Bryt snabbt. Ta en paus med medveten andning i tre steg - gör det långsamt!

  1. Stäng munnen och ta ett andetag genom näsan. Känn luften strömma in genom näshålorna - följ hela andetaget ner till lågandningen. Håll andan i tre sekunder!
  2. Följ sedan din utandning från lågandningen hela vägen upp till utandningen genom näshålorna.
  3. Gör denna andningsrutin tre gånger Kom sedan tillbaka till mötet, diskussionen eller den situation du befann dig i - förhoppningsvis bättre rustad och lugnare i sinnet!

Författare: Nina Buchaus, retorikkonsult och föreläsare

 

Blogg nytt

Kommentarer