Nina Buchaus

Nina Buchaus

Nina Buchaus. Nina är fil. kand. i retorik. Certifierad i NLP Master Practioner, Effective Charismatic Leadership och Group Dynamics för Michael Grinder, USA. Utbildning inom pedagogisk drama och röstutveckling SMI Stockholm. Hon har ett coachande förhållningssätt som utbildare. Ninas utbildningserfarenhet har hon skaffat på SAS Flight Academy där hon jobbade som instruktör och senare tid som utbildningskonsult.

02
mars

Siffror, statistik, faktaspäckade powerpoint-bilder, kopierade budskap och några utfyllnadsord "eh" och "alltså" - så kan det se ut och resultatet blir tråkigt. Enligt retoriken är det en dödssynd att vara tråkig. Det är krävande och tröttsamt att lyssna på någon som talar. Därför ska vi anstränga oss i vårt språk och skapa bilder som säger något då och då i vårt budskap.

"Guernica, Oradour, Babi, Jar, Katyn, Lidice, Sharpeville och Treblinka." Åtta städer som Olof Palme använde som en jämförelse mot Vietnamn i sitt jultal 1972. Att använda en jämförelse är att använda en bild som är färdigpaketerad med känslor och budskap som tar upp en egenskap hos "din" sak och jämför den med något liknande hos en annan sak: 

Jämför din tidpunkt med annan tidpunkt, nutiden mot dåtiden, början och slutet på något etc

Jämför din situation med annan situation, som har hänt någon annan, hos annat företag, annat forum etc

Jämför din "sak" med annan sak, som har liknande egenskaper, liknande konsekvenser etc

Författare: Nina Buchaus

08
februari

Som man bäddar får man ligga. Mötet drar ut på tiden, okoncentration ligger i luften. Varför blir det så här? En av anledningarna är att du inte sätter riktlinjer för de praktiska delaljerna i början av mötet eller din presentation. Var tydlig och ödmjuk. Dessa regler kan du sätta:

  • Stäng av mobilerna och datorerna / Sätt telefonen på tyst och fäll ner locket på din PC.
  • Byt platser i fall ni har fastnat i ett dåligt mönster. 
  • Presentera en agenda för mötet.
  • Utse en sekreterare, någon som för anteckningar om det behövs.
  • Sätt regler för gäspningar: "Håll för med handen eller kväv gäspningen. Trötthet smittas!"
  • Sätt regler för klockan: "Alla får vi hjälpas åt att hålla tiden". 
  • Sätt regler för talartid: "Vi får hjälpas åt att ALLA kommer till tals, därför är vi kortfattade i våra inlägg."

Författare: Nina Buchaus

28
januari

Bryt mönster! Du presenterar ett förslag som dina kollegor verkar gilla. Innan du ska sammanfatta och knyta ihop säcken tar kollegan som har suttit tyst en lång stund till orda: "Jag tycker att vi ska ..." Hörde du rätt? Din kollega lägger fram din idé med sina ord, helt plötsligt är det inte din idé utan din idé byter ägare. Denna teknik kallas osnynliggörandet. En av Birgit Ås fem kända härskarteknik - och vanligaste. Frågan är om din kollega gjorde det medvetet eller omedvetet?

Tips till hur du kan agera: 1. Var modig och gör personen medveten om sitt beteende: "Är du medveten om att det du säger nu i "jag-form" är det jag presenterade nyss? Hur ser du på det?" 2. Var modig och fräck och avbryt din kollega innan hen sätter punkt: "Visst var det ett bra förslag jag presenterade och du verkar gilla den också!" Sedan knyter du ihop säcken själv!

 

 

13
januari

38 % av ditt uttryck avgörs igenom din röst. 5 tips till tydligare och trovärdigare röst:

1. När du står: Ha rätt utgångsläge för din röst – stå stadigt, fötterna axelbrett isär, ha en stark hållning.

2. När du sitter: Ge rösten rätt startläge – sitt med stark hållning, korsa inte benen, häng inte i stolen.

3. Använd en gest när du vill betona något. Gesten ger din röst gratisstyrka.

Läs hela artikeln i Uppsala Nya Tidning här.

Blogg nytt

Kommentarer